Polecamy nowe skrypty autorstwa Krzysztofa Huberta Dziewiora:

Zamówienie można przesłać na adres e-mail:


lub pocztą na adres:
Centrum Informacji & Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o,
02-583 Warszawa ul Wołoska 52 pawilon 16,
Telefon (22) 848-05-04

pobierz druk zamówienia


Jednolity Plik Kontrolny w spółdzielni i wspólnocie mieszkaniowej
stan na 1 styczeń 2018 roku

zobacz spis treści pobierz spis treści (PDF)

Rachunkowość Spółdzielni Mieszkaniowej po nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych

zobacz spis treści pobierz spis treści (PDF)

Wspólnota mieszkaniowa, jako podatnik podatku od towarów i usług
stan na 1 styczeń 2018 roku

zobacz spis treści pobierz spis treści (PDF)



Zajmujemy się profesjonalnie pełnym zakresem obsługi spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych w zakresie prowadzenia ewidencji księgowej spółdzielni mieszkaniowej oraz pozaksięgowej ewidencji wspólnot mieszkaniowych.

Zapraszamy Spółdzielnie Mieszkaniowe i Wspólnoty Mieszkaniowe do nawiązania współpracy w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zainteresowanych współpracą prosimy o kontakt
pod numerem telefonu 22 848-05-04
Bądź drogą elektroniczną:

Interpretacja ogólna Ministra Finansów

z dnia 2 kwietnia 2015 r.
w sprawie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisu na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych w spółdzielni mieszkaniowej, dokonany od lokalu użytkowego

pobierz PDF

Witamy

CIiDM powstało w październiku 1991 roku i w swoich założeniach miała służyć pomocą lokatorom oraz posiadaczom spółdzielczych praw do lokali. Niemniej dynamiczny rozwój rynku mieszkaniowego w Polsce stworzył zupełnie nową perspektywę rozwoju Firmy

Dziś naszym celem jest dostarczanie spółdzielniom mieszkaniowym rzetelnej informacji z zakresu prawa bilansowego i podatkowego, oferowanie wspólnotom mieszkaniowym pełnej gamy usług wspomagających proces zarządzania nieruchomością wspólną, osobom prawnym i fizycznym posiadającym nieruchomości służenie pomocą w zakresie prawidłowego dokumentowania uzyskiwanych pożytków a członkom spółdzielni mieszkaniowych i właścicielom lokali pomaganie w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego w kontaktach z Zarządami. Zobacz więcej

Ostatnio na forum

Aktualizacja: 02 kwietnia 2020
Pytania dotyczące spółdzielni mieszkaniowychPytania dotyczące wspólnot mieszkaniowych
Pytanie 1233
Dodano: 02 kwietnia 2020

Spółdzielnia rozpocznie budowę budynku mieszkalnego z mieszkaniami lokatorskimi dla członków spółdzielni.
Członkowie spółdzielni mają wpłacić 30% wartości lokalu mieszkalnego natomiast resztę kosztów budowy spółdzielnia pokrywa z własnych środków.
Mam pytania:
1) Czy wkłady wpłacone przez członków w wysokości 30% mają być zaksięgowane na funduszu wkładów mieszkaniowych w wysokości wpłaconego wkładu (brutto), czy pomniejszone o należny podatek VAT (netto)?
2) Jak ująć wpłaty wkładu w księgach rachunkowych?
3) Jakie powinny być księgowania w księgach rachunkowych w momencie ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego?
4) czy w momencie likwidacji spółdzielni mieszkania lokatorskie:
- stają się z automatu własnością członków i jakie wtedy byłyby księgowania?
- jeżeli jednak nie, to jak należy postąpić wtedy z mieszkaniami lokatorskimi?

Pytanie 1227
Dodano: 02 kwietnia 2020

Pytanie o fundusz remontowy.
Zarząd Spółdzielni podjął uchwałę o podniesieniu odpisu na fundusz remontowy (konkretnego osiedla ) w związku z zaistniała pilną potrzebą wymiany instalacji gazowej.
Wzrost z 0,30 zł do 2 zł /m2.
Tryb powiadomienia był natychmiastowy, tzn. nie otrzymali karencji w czasie tylko uchwała weszła w życie z dniem podjęcia czyli 01.01.2019 i od razu zwiększono im odpis na fundusz.
Mieszkańcy wpłacili powiększony czynsz ale w krótkim czasie zaczęły się głosy ( bunty ) o bezprawnych podniesieniu odpisu.
Zorganizowaliśmy spotkanie, wyjaśniliśmy mieszkańcom potrzebę i wspólnie ustaliliśmy że od 1.02.2019 fundusz będzie wynosił 1zł /m2.
Problem jest taki, że są ze 3 osoby i żądają zwrotu pieniędzy z funduszu remontowego za ten Styczeń – który twierdzą, że sobie bezprawnie, bez ich zgody podnieśliśmy.
Swoją droga zażądali zatrudnienia innego specjalisty gazownika, który ma ponownie ocenić instalacje gazowa bo uważają że jest sprawna.....
No i co teraz z tym zrobić – można im wypłacić ? ( bo my raczej nie chcemy, księgowo mały problem, a i ta wymiana prawdopodobnie będzie konieczna w niedalekiej przyszłości więc pieniądze są potrzebne )
Na jakiej podstawie ? a może można zatrzymać te pieniądze ? jakich dokumentów zażądać a jakie zrobić jeśli trzeba?

Pytanie 1228
Dodano: 02 kwietnia 2020

Jako Spółdzielnia Mieszkaniowa przejmujemy wspólnoty mieszkaniowe na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością. Wspólnoty nie są zarejestrowane w KRS.
Wspólnoty Mieszkaniowe posiadają uchwałę: „na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o własności lokali ustala zakres i sposób prowadzenia pozaksięgowej ewidencji kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów oraz rozliczeń z innych tytułów, zwanej dalej ewidencją”.
W związku z powyższym czy mamy obowiązek sporządzać sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej (opatrzone podpisem elektronicznym zarządcy) i wysyłać je do Urzędu Skarbowego zgodnie z ustawą o rachunkowości? Czy przedstawiamy sprawozdanie finansowe na podstawie ustawy o własności lokali?