Forum

Pozostałe pytania i odpowiedzi

Pytanie 29
Dodano: 21 czerwca 2014

Jestem Zarządcą , mam pytanie do Pana Krzysztofa Dziewiora jako eksperta od podatku VAT. Od stycznia 2014r nastąpiły zmiany w art 113 ust 1 ustawy o podatku VAT .. co się wlicza do limitu sprzedaży 150.000,00zł (2013r). Do końca 2013r do limitu sprzedaży wliczało się tylko czynności opodatkowane. Od 2014r do limitu wlicza się całość przychodu( obrotu). Zarządzam nieruchomościami mieszkaniowymi i w ujęciu miesięcznym moja kwota przychodu to 100.000,00 w tym tylko 1.000,00 to nieruchomości komercyjne ( lokalowe). Rozumiem, że od lutego 2014r powinienem przejść z podatnika biernego na czynnego i zarejestrować się w podatku VAT z uwagi na przekroczenie limitu. Mam dylemat też czy na wynagrodzenie pobierane od Wspólnoty Mieszkaniowej wystawiając fakturę VAT jaką stawkę zastosować skoro zaliczki nie są obrotem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT i nie mają swojej stawki czy O czy zw. czy 8 czy 23% w przypadku fakturowania? Czy zaliczki , które nie są obrotem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT we Wspólnocie Mieszkaniowej w tym zarządzanie nie będą generowały obrotu u Zarządcy? Proszę o odpowiedź i ustosunkowanie się do mojego pytania z uwagi na problem z którym od stycznia 2014roku mają wszyscy zarządcy nieruchomości mieszkaniowych.
Chciałam zaznaczyć, że dane liczbowe są hipotetyczne. Istotą jest czy w 2014roku zarządzając mieszkaniówką i pomocniczo Wspólnotami Lokalowymi będę zobligowany zarejestrować się w podatku VAT.

Pytanie 28
Dodano: 07 marca 2013

Posiadam udziały w wymiarze 3/32 w nieruchomości posiadającej 5 właścicieli , gdzie znajdują się mieszkania pod wynajem . Nieruchomość jest administrowana i zarządzana przez osobę posiadającą 5/8 własności nieruchomości , która osiąga korzyści z tego tytułu .Jest to osoba znana mi jedynie z imienia i nazwiska . Czy osoba ta ma prawny ( jaki)obowiązek składać sprawozdanie z prowadzonego zarządu i w jakim zakresie ( zyski ?, straty?, stan zasiedlenia ?) Nadmieniam że mój udział w nieruchomości polega jedynie obecnie na wnoszeniu podatku do UM od mojego miejsca zamieszkania o 350 km .

Pytanie 27
Dodano: 07 marca 2013

[rozwinięcie poprzedniego pytania]
Administrujemy dzierżawionymi budynkami. Dzierżawimy ( za tę dzierżawę płacimy) budynki od innego podmiotu gospodarczego. Budynki mają lokale mieszkalne i użytkowe - zajmujemy się wynajmem lokali dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych (sklepy, biura itp). Jednocześnie tymi budynkami administrujemy. Mamy sprzedaż mieszaną ( czynsze od lokatorów -osób fizycznych i podmiotów gospodarczych). VAT (z faktur kosztowych ) naliczony, rozliczamy proporcją. jeśli koszty dotyczą budynku mieszkalno -użytkowego. Problem z tymi mediami - lokatorzy mają media skalkulowane w czynszu, dla podmiotów gospodarczych fakturujemy ze stawką 23%.
Ale jak odliczać VAt z faktur za media, dla budynków wyłącznie z lokatorami (osobami fizycznymi)? Nie odliczamy go.

Pytanie 26
Dodano: 07 marca 2013

[rozwinięcie poprzedniego pytania]
Tak, jesteśmy VATowcami. . Rozliczamy się z tego podatku współczynnikiem ( mamy sprzedaż opodatkowaną -administrujemy budynkami mieszkalno-użytkowymi albo wyłącznie budynkami z lokalami mieszkalnymi). Ponieważ nie naliczamy VATu dla lokali mieszkalnych do mediów, nie odliczamy go z faktur zakupowych.
Być może właściwym postępowaniem byłoby odliczać VAT z faktur zakupowych stosując również współczynnik dla sprzedaży mieszanej? ( w przypadku budynków z lokalami użytkowymi), a nie odliczać VAT z faktur za zakupione media dla budynków wyłącznie z lokalami mieszkalnymi?
Czy też traktować naszą firmę jako jedno źródło przychodów ( nie każdy budynek indywidualnie), i odliczać VAT z faktur za media, ale rozliczać go proporcją? Interpretacje są sprzeczne.

Pytanie 25
Dodano: 07 marca 2013

Administrujemy nieruchomościami, w których wynajmowane są m.in. lokale użytkowe. Obciążamy je kwotą czynszu oraz za media stosując stawkę 23%VAT. Pytanie jest następujące: czy jako podstawę opodatkowania mediów stawką 23% przyjmować kwotę netto czy brutto zakupionych mediów? ( z faktur zakupowych za media nie odliczamy VAtu)

Pytanie 24
Dodano: 31 stycznia 2013

[rozwinięcie poprzedniego pytania]
być może nie dopowiedziałam w pytaniu: tak, jesteśmy VATowcami. . Rozliczamy się z tego podatku współczynnikiem ( mamy sprzedaż opodatkowaną -administrujemy budynkami mieszkalno-użytkowymi albo wyłącznie budynkami z lokalami mieszkalnymi). Ponieważ nie naliczamy VATu dla lokali mieszkalnych do mediów, nie odliczamy go z faktur zakupowych. Być może właściwym postępowaniem byłoby odliczać VAT z faktur zakupowych stosując również współczynnik dla sprzedaży mieszanej? ( w przypadku budynków z lokalami użytkowymi), a nie odliczać VAT z faktur za zakupione media dla budynków wyłącznie z lokalami mieszkalnymi? Czy też traktować naszą firmę jako jedno źródło przychodów ( nie każdy budynek indywidualnie), i odliczać VAT z faktur za media, ale rozliczać go proporcją? Interpretacje są sprzeczne.

Pytanie 23
Dodano: 31 stycznia 2013

Administrujemy nieruchomościami, w których wynajmowane są m.in. lokale użytkowe. Obciążamy je kwotą czynszu oraz za media stosując stawkę 23%VAT. Pytanie jest następujące: czy jako podstawę opodatkowania mediów stawką 23% przyjmować kwotę netto czy brutto zakupionych mediów? ( z faktur zakupowych za media nie odliczamy VAtu)

Pytanie 22
Dodano: 31 stycznia 2013

Jestem najemcą mieszkania zakładowego, w budynku wielofunkcyjnym. Zakład pracy ma kilka budynków, w których znajdują się oprócz mieszkań inne pomieszczenia służbowe ogrzewane z kotłowni będącej własnością zakładu pracy (biura, pokoje gościnne, centrala telefoniczna, pomieszczenia gospodarcze). Otrzymane ostatnio wezwania do uregulowania niedopłat za centralne ogrzewanie wzbudziły protesty wszystkich mieszkań lokatorskich. W umowie najmu nie ma określonych zasad rozliczania kosztów centralnego ogrzewania.
PYTANIE: czy najemcy mają prawo żądać uzasadnienia naliczonych kosztów c.o., gdyż istnieje podejrzenie, że nieproporcjonalną część kosztów zakład chce przerzucić na najemców mieszkań. Mieszkania są wyposażone w podzielniki kosztów c.o., ale np. w ubiegłym sezonie nie było dokonywanych odczytów. Czy mamy prawo żądać wprowadzenia do umów najmu aneksu regulującego zasady rozliczania kosztów i wglądu do dokumentacji będącej podstawą rozliczeń? Dziękuję za zainteresowanie. Nigdzie w literaturze nie znalazłem obowiązku właściciela wynajmowanych mieszkań i kotłowni - do przedstawiania uzasadnienia ściąganych opłat za ogrzewanie. W zakładzie pracy nie funkcjonuje żaden związek zawodowy pracowników.

Pytanie 21
Dodano: 31 stycznia 2013

W grudniu 2011 zakupiliśmy mieszkanie w budynku z wyodrębnionymi 9 mieszkaniami i sklepem .Na dzień dzisiejszy właścicielowi udało się sprzedać 2 mieszkania i sklep. Posiadamy ogrzewanie C.O z pieca węglowego. Ostatniej zimy ponosiliśmy koszt ogrzewania całego budynku wraz z sąsiadem ,sklep zakupił tylko 1.300 węgla. Właściciel pozostałych niesprzedanych 7 mieszkań twierdzi że kaloryfery w pustych mieszkaniach są zakręcone i nie chcę ponosić kosztów ogrzewania. Czy są jakieś przepisy aby właściciel 7 pustych mieszkań płacił za ich ogrzewanie.

Pytanie 20
Dodano: 11 września 2012

Pięć lat temu kupiłem mieszkanie w kamienicy w której jest 7 ksiąg wieczystych. Jak się okazało w budynku nie istnieje wspólnota mieszkaniowa i każdy sam dba o swoje interesy. Kamienica ta pochodzi z 1935 roku i od tamtego czasu nic poza instalacją wodną i gazową do niektórych mieszkań nie było nic remontowane. Jako nowy współwłaściciel postanowiłem działać i zacząłem powoli remontować budynek. na przełomie kilku lat zostały wykonane prace :
-ocieplenie 1/3 elewacji budynku(około 200m2,styropian 5 cm,siatka,klej ,tynk akrylowy) -nowe gzymsy 20mb -izolacja pionowa(folia wysokość 2m-23mb) -ułożenie chodników oraz opasek z kostki brukowej około 40m2 -remont części kominów wraz z wkładami kwasoodpornymi -wybudowanie śmietnika z powodu dużych kosztów tych prac zostały one rozłożone na kilka lat i obecnie są już na ukończeniu. W najbliższym czasie zostaną wystawione faktury końcowe od firm związanych z tymi pracami(do tej pory rozliczenie w formie zaliczek około 50 000 zł.). Moje pytanie brzmi:czy jako współwłaściciel który wykonał remont części wspólnych budynku mam prawo dochodzić zwrotu poniesionych kosztów według udziałów od reszty współwłaścicieli?