Jestem mieszkańcem małej 18-sto rodzinnej spółdzielni mieszkaniowej gdzie wszyscy mają własnościowe prawo do lokalu spółdzielczego. W chwili obecnej jesteśmy w trakcie przekształcenia w odrębną własność,a chęć przekształcenia wyraziło tylko 15 rodzin. W związku z tym mam pytanie co dalej ze spółdzielnią , która pozostaje na 3 lokalach .kto przejmuje zarząd ,czy z mocy prawa powstaje wspólnota mieszkaniowa. czy kotłownia którą posiadamy w budynku powinna być uwzględniona w akcie notarialny jako współwłasność. Za fachową informację z góry dziękuję.
Przeniesienie 15 z 18 lokali w własność odrębną nie powoduje automatyzmu w zakresie powstania wspólnoty mieszkaniowej. Dopiero przeniesienie wszystkich 18 lokali w własność odrębną powoduje automatyczne powstanie wspólnoty mieszkaniowej. Byt spółdzielni mieszkaniowej zależy tylko od decyzji jej członków. Nic nie stoi na przeszkodzie by już w chwili obecnej przyjęć na walnym zgromadzeniu członków decyzji o likwidacji spółdzielni mieszkaniowej. Brak tej decyzji jest spowoduje tylko niepotrzebne perturbacje w zakresie konieczności ponoszenia niezbędnych kosztów związanych z utrzymaniem spółdzielni a związanych z obowiązków wynikających z ustawy prawo spółdzielcze czy też ustawa o rachunkowości.
Kotłownia jaka jest częścią nieruchomości wspólnej państwa lokalu jest własnością wszystkich właścicieli w tym również spółdzielni w częściach nieprzeniesionych w własność odrębną. Zgodnie z zapisem art. 12 ustawy o własności lokali jesteście państwo zobowiązani do jej utrzymani i prawidłowej eksploatacji.
SM przygotowuje dokumenty do wyodrębnienia lokali, lecz nie posiada dokumentacji na podstawie której były przydzielone przydziały. Brak dokumentacji wybudowanych budynków w latach 1991-92 potwierdziło wiele instytucji do których się zwracaliśmy. Czy w związku z tym prawidłowe jest dokonywanie inwentaryzacji, czy jest na to inny sposób?
Inwentaryzacja budynku w celu dokonania właściwych pomiarów na podstawie których to zarząd spółdzielni określi udział każdego właściciela w nieruchomości wspólnym jest czynnością uważam właściwą. Można oczywiście posiadając dokumentację określić te dane z samego projektu, ale najczęściej odbywa się to drogą inwentaryzacji, ponieważ do lokali mieszkalnych przypisywane są od razu powierzchnie pomieszczeń przynależnych takich jak na przykład piwnice lokatorskie.
Posiadam mieszkanie własnościowe i właśnie jestem w trakcie remontu. Chciała bym zlikwidować grzejnik w kuchni, który w nie jest używany od 2 lat, napisałam w tej sprawie do swojej spółdzielni. Oczywiście nie uzyskałam zgody a uzasadnienie dotyczyło jedynie tego, że nie można pozbawić ogrzewania pomieszczenia. Oczywiście muszę tu zaznaczyć, że mieszkanie jest bardzo małe i całe nagrzewa się od grzejnika w pokoju oraz ogrzewania które przechodzi do pozostałych sąsiadów, oczywiście kierownik nie powołał się na żadne przepisy i jedynie zasłaniał się projektem i wcześniejszym ustaleniem miejsca grzejnikiem. Czy można w tej sprawie coś zaradzić, czy w likwidacji grzejnika przeszkodzą mi ewentualne przepisy, czy po prostu będę musiała ponosić koszty ogrzewania pomimo braku grzejnika, ponieważ ocieplenie będzie przechodzić przez moje mieszkanie do sąsiadów?
Członek spół zieleni nie może dobrowolnie dokonywać przeróbek części nieruchomości wspólnej, do której to na pewno należy instalacja centralnego ogrzewania. Ale też i spółdzielnia mieszkaniowa powinna kierować się zdroworozsądkowym podejściem i wydać stosowna zgodę na usunięcie jakiegoś urządzenia grzejnego, skoro jest on zbędny. Oczywiście musi być zachowany podstawowy warunek, a mianowicie że komfort cieplny Pani lokalu oraz lokali Pani sąsiadów będzie zachowany a obciążenia finansowe Pani lokalu nie zostaną pomniejszone.
Najemca mieszkania (spółdzielnia otrzymała lokal nieodpłatnie od AWRSP, najemca nie jest członkiem spółdzielni) wymienił stolarkę okienną . Chcielibyśmy zrefundować koszt tej wymiany . Na podstawie jakiego dokumentu i jakich zapisów ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych spółdzielni.
Skoro najemca lokalu mieszkalnego nie będący członkiem spółdzielni dokonał za zgodą organów samorządowych spółdzielni remontu we własnym zakresie części nieruchomości wspólnej, zwrot poniesionych nakładów finansowych należy po prostu zwrócić. Właściwym dokumentem będzie stosowna uchwała Zarządu spółdzielni, względnie stosowny zapis w regulaminie określającym zakres obowiązków z podziałem na te które obciążają członka spółdzielni względem najemcy oraz obciążające spółdzielnie. Zapis księgowy tego zdarzenia Wn 856 - fundusz remontowy, Ma 204 - rozrachunek z najemca z tytułu opłaty eksploatacyjnej.
Zwracamy się z prośbą o odpowiedź na pytanie, czy S.M. może pokryć powstałą za 2008 rok nadwyżkę kosztów nad przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (rachunek zysków i strat pozycja - ZSP)zyskiem bilansowym powstałym z pozostałej działalności spółdzielni(rachunek zysków i strat pozycja- zysk netto).
Walne Zgromadzenie spółdzielni mieszkaniowej może podjąć uchwałę o pokryciu straty powstałej w gospodarce zasobami mieszkaniowymi zyskiem jaki uzyskała z pozostałej działalności. Przy podejmowaniu tej decyzji nie należy zapominać, że to każda z oznaczonych nieruchomości wypracowała jakiś wynik na gospodarcze zasobami mieszkaniowymi. W związku z powyższym pokrycie straty należy traktować jako pokrycie wyniku per saldo. Tym samym niektóre nieruchomości po uznaniu ich wynikiem za zeszły rok będą wykazywały wynik dodatni, co jest według mojej oceny prawidłowym skutkiem realizacji tak podjętej uchwały.
Jestem członkiem spółdzielni mieszkaniowej, w której wystąpił problem z dostawą ciepła. Zarząd Spółdzielni postanowił przystąpić do spółki z o.o. której zadaniem będzie produkcja i sprzedaż ciepła. w skład spółki wchodzić będzie Urząd Miasta i Gminy i trzy spółdzielnie mieszkaniowe,które będą odbiorcami ciepła wyprodukowanego przez w/w spółkę. Z jakich środków finansowych spółdzielnia może dokonać wpłaty udziałów do spółki? Czy Walne Zgromadzenie Członków spółdzielni może podjąć decyzję o przystąpieniu do spółki,( w statucie istnieje zapis " do wyłącznej właściwości WZ należy podejmowanie uchwał o przystąpieniu do innych organizacji gospodarczych " brak zapisu o przystępowaniu do spółek handlowych. Czy spółdzielnia mieszkaniowa jako współwłaściciel - udziałowiec spółki w ramach zabezpieczenia kredytu inwestycyjnego spółki z o.o. może ustanowić hipotekę na nieruchomości?
Uważam zachowanie spółdzielni za bardzo racjonalne. Spółdzielnia mieszkaniowa jest normalnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w oparciu o zapisu swojego statutu oraz ustawy prawo spółdzielcze. Objecie udziałów w podmiocie trzecim jest dopuszczone stosownym zapisem Prawa spółdzielczego, a kompetencje w zakresie podjęcia tego typu decyzji zgodnie z zapisem tegoż prawa patrz art. 38 należy do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia.
Spółdzielnia może udzielać gwarancji poprzez zabezpieczenia hipoteczne. Decyzję w tym zakresie zgodnie z zapisem art. 46 ustawy Prawo Spółdzielcze podejmuje Rada Nadzorcza.
Czy ust.o kadencyjności Rady Nadzorczej z dnia 14.06.2007 może obowiązywać wstecz? Innymi słowy,czy jeśli ktoś w momencie wejścia w życie ustawy był członkiem Rady Nadzorczej już drugą kadencję ,może być wybrany do Rady na jeszcze jedną kadencję?
Niestety ustawodawca nie sprecyzował tego zapisu ustawy. W związku z powyższym należy jej treść stosować wprost i skoro mija 2 kadencja członka spółdzielni w Radzie Nadzorczej, nie powinien być wybrany na jej trzecią kadencję. W najtrudniejszej sytuacji sa spółdzielnie małe, jednobudynkowe. W takich spółdzielni organy samorządowe za rok przestana funkcjonować.
Spółdzielnia przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów odejmuje od kosztów bilansowych koszty wymienione w art.16 updop. Większość kosztów wymienionych w tym artykule księgowana jest na kosztach ogólnego zarządu (np PFRON).Koszty ogólnego zarządu rozliczane są zgodnie z art 15 ust2 updop.
W jaki sposób można "przypisać " część nr. PFRON do GZM i działalności gospodarczej?
Nie należy mylić rozliczenia bilansowego od podatkowego. Rozliczając koszty ogólne spółdzielni nie zastanawiamy się czy w tych kosztach są np. koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku CIT. Dopiero sporządzając deklaracje podatkową i wpisując do tej deklaracji wartość kosztów zmniejszamy tę wartość o koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu.
Czy osoba prawna (spółdzielnia ) której powierzono zarząd i administrowanie wspólnota mieszkaniową może prowadzić jej księgowość (plena) ? Jakie warunki musi spełniać?
Wspólnota mieszkaniowa nie prowadzi ksiąg rachunkowych w rozumieniu wymogów jakie w tym zakresie stawia ustawa o rachunkowości ale zgodnie z zapisem art. 22 ustawy o własności lokali jedynie pozaksięgową ewidencję przychodów, kosztów i rozrachunków. W związku z powyższym każdy zarządca wspólnoty mieszkaniowej w tym i spółdzielnia mieszkaniowa nie musi posiadać uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Mamy lokatora, który utracił członkostwo w Spółdzielni -prawo do zajmowania mieszkania lokatorskiego w 2004 roku, wyrok eksmisji był w 2005 a wyprowadzono go do lokalu tymczasowego pod koniec sierpnia 2008 roku. Lokal tymczasowy / zaadaptowana piwnica/Według wartości na jaki dzień należy go rozliczyć.
Rozliczenie lokalu mieszkalnego powinno nastąpić w dacie dokonania eksmisji wg cen wynikających z aktualnego operatu szacunkowego.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit