Czy SM w momencie kiedy miała ustawowo na to czas (12 miesięcy od dnia wejscia ustawy w życie) myślę oczywiście o ustawie o Spółdzielniach mieszkaniowych na realizację Art. 41 i 42 gdy po realizacji tych zobowiązań koszta związane z tym pokrył by Skarb Państwa nie dokonała tego, czy teraz mamy jakieś prawo rządać od SM pomocy finansowej w przypadku gdybyśmy tego potrzebowali.
W ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych ustawodawca nie przewidział takiej procedury, ponieważ wkraczała by one w korporacyjny charakter spółdzielni mieszkaniowej. To państwo jako członkowie tej spółdzielni stanowicie prawa w tym wybieracie zarząd spółdzielni, który powinien realizować przyjęte przez walne zgromadzenie uchwały oraz przestrzegać ładu prawnego narzuconego każdej spółdzielni przez ustawy - prawo spółdzielcze i ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych.
Czy możemy mieć jakieś problemy z wyodrębnieniem naszych mieszkań w momencie złożenia wniosków (posiadamy mieszkania własnościowe) w przypadku gdy SM jest w trakcie spłacania kredytu zaciągniętego na budowę bloków (nowych mieszkań) w latach koniec 80.
Spółdzielnia nie powinna robić żadnych trudności, ponieważ członek spółdzielni może swoje mieszkanie przenieść w własność odrębna po zapłaceniu wszelkich obciążających to mieszkanie zobowiązań spółdzielni lub względem spółdzielni, oczywiście pod warunkiem że grunt na którym spółdzielnia wybudowała budynek mieszkalny był i jest jego własnością. W przypadku gdy sprawy terenowo prawne tej nieruchomości nie zostały uregulowane na członkach spółdzielni spoczywa obowiązek finansowej partycypacji w jego uregulowaniu.
Czy w przypadku złozenia wniosku o przekształcenie naszych mieszkań na odrebną własność do SM mamy jakieś zobowiązania wobec niej (SM).
Posiadacze spółdzielczych lokatorskich praw do lokalu, chcący przenieść swoje prawo w własność odrębną muszą zgodnie z zapisem art. 12 ustawy o własności lokalu:
- spłacić wszelkie zobowiązania wobec spółdzielni wynikające z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu bankowego na wybudowanie budynku,
- dokonać spłat wkładu lokatorskiego w przypadku gdy spółdzielnia prowadziłam proces modernizacji budynku w którym znajduje się lokal mieszkalny,
- dokonać spłaty zobowiązań spółdzielni z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości w której znajduje się lokal,
- uiścić na bieżąco wszelkie długi związane z eksploatacja lokalu (czynsz),
- dokonać wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego wkładu mieszkaniowego, albo jego części. W spółdzielniach, które korzystały z kredytu bankowego na wybudowanie lokatorskiego prawa do lokalu ustawodawca przewidział 50% bonifikatę zwaloryzowanej wartości umorzonego kredytu bankowego
Posiadacze własnościowych praw do lokalu zgodnie z zapisem art. 17.14 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych muszą:
- spłacić wszelkie zobowiązania wobec spółdzielni wynikające z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu bankowego na wybudowanie budynku,
- dokonać spłat wkładu budowlanego w przypadku gdy spółdzielnia prowadziłam proces modernizacji budynku w którym znajduje się lokal mieszkalny,
- dokonać spłaty zobowiązań spółdzielni z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości w której znajduje się lokal,
- uiścić na bieżąco wszelkie długi związane z eksploatacja lokalu (czynsz),
Zgodnie z Art.6 ust.3 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych.Odpisy na ten fundusz obciążają koszty GZM stanowiacymi mienie spółdzielni.
Moje pytanie brzmi czy spółdzielnia może dokonać odpisu na fundusz remontowy od lokali użytkowych (nie własnośiowych) ? Czy pawilony są zasobami mieszkaniowymi. Pan Telesfor Żyzbnowski w rachunkowości Nr 9/2005 pisze, że pawilony nie są zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych. Z Art. 6 wyraźnie wynika, że obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków spldzielni i moim zdaniem odpis od lokali użytkowych (nie własnościowych) nie będzie kosztem uzyskania przychodów. Ale dalsze pytanie: członek lokalu użytkowego własnościowego który to lokal znajduje się w pawilonie ma obowiązek świadczenia na fundusz a pawilon (w/g wyjaśnień Pana Żyznowskiego) nie jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych.
Jeżeli nie można dokonywać odpisów na fundusz remontowy od lokali użytkowych to z czego pokrywamy remonty lokali użytkowych (np. wymiana okien, wymiana drzwi wejściowych czy też ułożenie kosztki Bauna wokół pawilonu)) ? Z czego pokrywamy remonty lokali na potrzeby własne ?
Spółdzielnie mieszkaniowe fundusz remontowy tworzą z odpisów w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Do zasobów mieszkaniowych spółdzielni zalicza się wszystkie budynki w tym i użytkowe. Pan Telesfor Źyznowski od dłuższego czasu upowszechnia destabilizującą finanse spółdzielni tezę, która nie znalazła w roku 2006 potwierdzenia w wydawanych interpretacjach urzędów skarbowych. Poniżej przedstawiam oficjalne w tym zakresie stanowiska Izby Skarbowej z Olsztyna.
- - - -
Rodzaj dokumentu - decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura - PDP/E/4218-1-4/06
Data - 2006.06.27
Autor - Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu
Pytanie podatnika -
1. Czy do zasobów mieszkaniowych zalicza się wszystkie budynki mieszkalne i niemieszkalne (w tym wbudowane i wolnostojące lokale handlowo-usługowe), jak i związane z nimi grunty oraz prawo wieczystego użytkowania znajdujące się w ewidencji księgowej spółdzielni i mających odzwierciedlenie w funduszu udziałowym, wkładów mieszkaniowych i wkładów budowlanych;
2. Czy tworzony przez spółdzielnię mieszkaniową fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, obciążający koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni, należy naliczać od wszystkich budynków i lokali wymienionych powyżej.
Odpowiedź
Działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Strony - Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej "P." z I. z dnia 12 kwietnia 2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PD/423 -1/06/OP z dnia 4 kwietnia 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie stwierdzające, że stanowiska wnioskodawcy wyrażone w pytaniu pierwszym i drugim, są nieprawidłowe,
zmieniam zaskarżone postanowienie i stwierdzam, iż stanowisko wnioskodawcy wyrażone w obydwu pytaniach zawartych we wniosku z dnia 6 stycznia 2006r., jest prawidłowe.
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "P.", korzystając z uprawnień zawartych w art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w dniu 6 stycznia 2006r., wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie z wnioskiem o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "P." funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (j.t. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy, Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Z uwagi na fakt, iż obowiązujące przepisy nie zawierają ustawowej definicji zasobów mieszkaniowych, Strona przyjęła pojęcie zasobów mieszkaniowych w brzmieniu wynikającym z Uchwały nr 95 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1973r. w sprawie amortyzacji środków trwałych (M.P. Nr 25, poz. 151), w ślad za pismem okólnym nr 17 z dnia 27 sierpnia 1975r., ogłoszonym w Informacjach i Komunikatach nr 11 z 1975r. przez Zarząd Centralny Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego.
Zgodnie z § 8 wyżej powołanej Uchwały Rady Ministrów, przez określenie "zasoby mieszkaniowe" rozumie się stanowiące własność spółdzielni:
1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym (dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane itp.) oraz uzupełniające je budynki mieszkalne(z wyposażeniem technicznym), jak
- garaże wolnostojące i parkingi wielopoziomowe,
- budynki handlowo-usługowe,
- budynki osiedlowych warsztatów i zakładów konserwacyjno-remontowych,
- budynki administracji osiedlowych (biurowe i gospodarcze),
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- budynki dla osiedlowej działalności społeczno-wychowawczej.
2. urządzenie i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wymienione w pkt. 1:
- zbiorniki-doły gnilne, szamba,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.),
- budowle komunikacyjne, jak: drogi, ulice, place, chodniki,
- ukształtowanie i zagospodarowanie terenu, jak: zieleń, urządzenia do zabaw dziecięcych, mała architektura, otwarte miejsca postojowe dla samochodów,
- budowle sportowe, jak: boiska, pływalnie, baseny itp.,
- inne budowle, jak: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Spółdzielnia posiada opracowany i zatwierdzony przez Radę Nadzorczą regulamin gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w którym przyjęto wyżej opisane pojęcie zasobów mieszkaniowych. Odpisy na fundusz remontowy dokonywane są w wysokości zatwierdzonej stawki za m2 od powierzchni użytkowej budynków, lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz garaży wybudowanych i wolnostojących. Zdaniem Spółdzielni jest to zgodne z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych (art. 6 ust. 1 i 3) oraz z art. 16c pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), gdyż od wszystkich lokali, budynków zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych (mieszkalnych i niemieszkalnych) nie jest naliczana amortyzacja, lecz tworzony w ciężar kosztów odpis na fundusz remontowy.
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wartość tych obiektów, jako środków trwałych sfinansowanych bezpośrednio z funduszu udziałowego lub wkładów mieszkaniowych budowlanych, podlega umorzeniu w ciężar tych funduszów. Odpisów umorzeniowych dokonuje się - zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (j. t. Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) - stosując podatkowe stawki amortyzacji, określone w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Brak urzędowej definicji zasobów mieszkaniowych powoduje nieporozumienia przy interpretacji przepisów dotyczących gospodarki tymi zasobami, w związku z czym, Spółdzielnia wystąpiła z wnioskiem o udzielenie informacji na następujące pytania:
a) czy do zasobów mieszkaniowych zalicza się wszystkie budynki mieszkalne i niemieszkalne (w tym wbudowane i wolnostojące lokale handlowo-usługowe), jak i związane z nimi grunty oraz prawo wieczystego użytkowania znajdujące się w ewidencji księgowej spółdzielni i mających odzwierciedlenie w funduszu udziałowym, wkładów mieszkaniowych i wkładów budowlanych;
b) czy tworzony przez spółdzielnię mieszkaniową fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, obciążający koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni, należy naliczać od wszystkich budynków i lokali wymienionych powyżej.
Oraz przedstawiła swoje stanowisko:
odnośnie pytania 1:
do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych Spółdzielnia zalicza wszystkie lokale i budynki (mieszkalne i niemieszkalne),
odnośnie pytania 2:
od wyżej określonych zasobów mieszkaniowych jest tworzony fundusz remontowy, którego odpisy odnoszone są w ciężar kosztów.
W wyniku rozpatrzenia złożonego wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie, postanowieniem Nr PD/423-1/06/OP z dnia 4 kwietnia 2006r., w oparciu o przepisy art. 14a § 1, 3 i 4 oraz art. 216 Ordynacji podatkowej, orzekł, iż stanowisko wnioskodawcy w obu kwestiach przedstawionych w złożonym wniosku jest nieprawidłowe. Z uwagi na brak ustawowej definicji zasobów mieszkaniowych, organ I instancji, odwołując się do wykładni językowej, uznał, że do zasobów mieszkaniowych nie zalicza się lokali i budynków Spółdzielni wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne wraz z przynależnymi im gruntami i prawem wieczystego użytkowania. Uwzględniając powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego- w Iławie stwierdził, iż tworzony przez spółdzielnię mieszkaniową fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, obciążający koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni, należy naliczać wyłącznie od budynków i lokali zaliczonych do zasobów mieszkaniowych.
Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie z dnia 4 kwietnia 2006r., Spółdzielnia "P." złożyła zażalenie, w którym wskazała, iż organ podatkowy nie odniósł się do lokali użytkowych, będących w zasobach Spółdzielni na warunkach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lecz tylko do wynajmowanych lokali użytkowych. Proces wykładni dokonanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego ograniczył się wyłącznie do wykładni językowej, z pominięciem wykładni systemowej, funkcjonalnej i historycznej. Dodatkowo podkreślono, iż wszystkie budynki i lokale (mieszkalne i niemieszkalne) tworzące mienie spółdzielni finansowane były wkładami członków, bądź zaciągniętym przez Spółdzielnię kredytem mieszkaniowym. Zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wartość środków trwałych finansowanych bezpośrednio z funduszu udziałowego lub wkładów mieszkaniowych i budowlanych nie zwiększa funduszu zasobowego, a umorzenie wartości tych środków trwałych obciąża odpowiednio fundusz udziałowy lub wkłady mieszkaniowe i budowlane. Nie ma zatem podstawy na liczenie amortyzacji od budynków i lokali Spółdzielni wykorzystywanych na cele inne niż mieszkalne, skoro umorzenie ich obciąża odpowiednio ww. fundusze. Obiekty takie, w ocenie Spółdzielni, tworzą zasób mieszkaniowy i należy naliczać w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi odpis na fundusz remontowy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie, przekazując zażalenie wraz z aktami sprawy, powołując się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, wniósł o zmianę zaskarżonego postanowienia.
Organ odwoławczy, pismem z dnia 9 czerwca 2006r., działając w oparciu o art. 155 § 1 oraz art. 229 Ordynacji podatkowej, zobowiązał Spółdzielnię do przedstawienia dodatkowych dokumentów źródłowych. Następnie, zawiadomieniem z dnia 19 czerwca 2006r., poinformował Stronę, stosownie do art. 123 § 1 i art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, o przysługującym prawie do zapoznania się z całością zgromadzonego materiału dowodowego oraz wypowiedzenia się w tym zakresie. Strona skorzystała z przysługującego Jej prawa w dniu 19 czerwca 2006r.
W wyniku analizy zebranego w przedmiotowej sprawie materiału dowodowego oraz po rozpatrzeniu argumentów podniesionych w zażaleniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie zważył, co następuje:
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "P." jest przedsiębiorcą posiadającym osobowość prawną. Funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (j. t. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), natomiast w zakresie zobowiązań podatkowych Spółdzielni zastosowanie znajduje ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ww. ustawy, przewidziano, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te- fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.
W przedmiotowej sytuacji tymi odrębnymi ustawami są przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, które w art. 6 ust. 3 nakładają na spółdzielnie obowiązek utworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe, zwane środkami trwałymi.
Zatem odpisy na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni i jednocześnie stanowią koszty uzyskania przychodów.
Brak ustawowej definicji pojęcia zasobów mieszkaniowych, zarówno w przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jak i ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, spowodował pojawienie się wątpliwości w przedmiotowym zakresie.
Należy podkreślić, iż w świetle ww. art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedstawione zostało szerokie rozumienie pojęcia zasobów mieszkaniowych - budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe, zwane środkami trwałymi. Nie ma w tym miejscu ograniczenia do budynków i lokali wyłącznie mieszkalnych. Jest natomiast odniesienie do zasobów mieszkaniowych, w tym budynków, lokali, budowli i urządzeń.
Treść art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z którym, celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu, przyjęta w tym samym brzmieniu w Statucie Spółdzielni (§ 3), również wskazuje na szerokie rozumienie omawianego zagadnienia.
Stosownie do postanowień art. 1 ust. 2, 3, 5 i 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (oraz § 4 Statutu Spółdzielni "P."), przedmiotem działalności spółdzielni może być:
1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, spółdzielczych własnościowych praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także do miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych, odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
2. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
3. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu
4. działalność w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomościami,
5. działalność społeczna, oświatowa i kulturalna.
Uwzględniając wyżej przedstawiony stan prawny, należy wskazać, iż ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych, a także Statut Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej "P." w I., za cel spółdzielni przyjęły szeroko rozumiane zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom nie tylko samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, lecz także lokali o innym przeznaczeniu. Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego również wskazuje, że pod pojęciem zasobów mieszkaniowych należy rozumieć całość substancji lokalowej, tj. pomieszczenia mieszkalne i użytkowe (wyrok NSA z 8 listopada 1995r. sygn. akt SA/Kr 622/95, wyrok NSA z 16 października 1995r. sygn. akt SA/Wr 152/95).
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, po dokonaniu szczegółowej analizy wszystkich okoliczności sprawy, uznał, że zasadnie Spółdzielnia zdefiniowała pojęcie zasobów mieszkaniowych (pkt 1.0. Regulaminu Rozliczania kosztów Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i ustalania opłat za używanie lokali), zgodnie z którą zaliczyła do nich stanowiące własność spółdzielni:
1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym (dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane itp.) oraz uzupełniające je budynki mieszkalne(z wyposażeniem technicznym), jak
- garaże wolnostojące i parkingi wielopoziomowe,
- budynki handlowo-usługowe,
- budynki osiedlowych warsztatów i zakładów konserwacyjno-remontowych,
- budynki administracji osiedlowych (biurowe i gospodarcze),
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- budynki dla osiedlowej działalności społeczno-wychowawczej.
2. urządzenie i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wymienione w pkt. 1:
- zbiorniki-doły gnilne, szamba,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.),
- budowle komunikacyjne, jak: drogi, ulice, place, chodniki,
- ukształtowanie i zagospodarowanie terenu, jak: zieleń, urządzenia do zabaw dziecięcych, mała architektura, otwarte miejsca postojowe dla samochodów,
- budowle sportowe, jak: boiska, pływalnie, baseny itp.,
- inne budowle, jak: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Organ odwoławczy, mając na uwadze powyższe, stwierdza, iż w świetle wyżej przedstawionych argumentów, prawidłowym jest stanowisko przedstawione we wniosku Spółdzielni "P." w zakresie tworzenia funduszu remontowego od ww. zasobów mieszkaniowych i obciążania nim kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni.
Z uwagi na przedstawioną powyżej sytuację faktyczną oraz stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie postanowił, jak w sentencji. Decyzja niniejsza jest ostateczna.
- - - -
Złożyłam Pit -4 za 06/2006 do 20,07,2006 natomiast zapłate złożyłam drogą elektroniczną w banku WBK Dnia 20,07,2006 i otrzymałam potwierdzenie: "data złożenia dyspozycji : 20,07,2006 r data realizaji 21,07,2006".
Czy zostanie nałożona mi kara?
Czy zgodnie z ordynacja podatkową :
Art 60 § 1, Za termin zapłaty podatku uważa się :
2/ w obrocie bezgotówkowym - dzień obciażenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczednościowo -kredytowej na podstawie polecenia przelewu .
Za datę zapłaty podatku zgodnie z art. 60 paragraf 1 ustawy ordynacja podatkowa jest dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika. Art. 53 paragraf 3 nakłada na podatnika obowiązek naliczenia odsetek i ich zapłacenia, natomiast art. 55 paragraf 1 stanowi o tym że odsetki wpłaca się bez wezwania organu podatkowego. Myślę, że inna kara nie powinna Panią spotkać patrząc na wysokość zobowiązania podatkowego - no chyba że jest Pani "recydywistą" podatkowym.
W tej chwili posiadam własnościowe prawo do lokalu spółdzielczego, chcę mieć wyodrębnioną własność. Jak będą wyglądały moje opłaty jeśli zrezygnuję z członkostwa.
Czy będę musiała płacić VAT od opłat eksploatacyjnych? Z jakich opłat mogę zrezygnować i płacić je w miejscu powstania n.p. podatek od nieruchomości. ubezpieczenia itp.
Przeniesienie lokalu mieszkalnego w własność odrębną zmniejsza stawkę eksploatacyjną o opłaty terenowo-prawne (wieczyste użytkowanie, podatek od nieruchomości). Stanie się to bez Pani udziału, wyrażenia zgody czy też akceptowania, ponieważ z dniem notarialnego wyodrębnienia Pani lokalu staje się Pani jego właścicielką - a własność musi kosztować. Pozostałe opłaty będzie Pani płacić w takiej samej wysokości jak członkowie spółdzielni i opłaty te mogą być trochę wyższe, ponieważ chce Pani zrezygnować z członkostwa w spółdzielni, czyli nie będzie Pani partycypowała w podziale pożytków spółdzielni, bo prawo do niech posiadają tylko członkowie spółdzielni. Ustawa o podatku VAT w roku 2005 i 2006 zwalnia z tego podatku wnoszone do spółdzielni opłaty bez względu na to czy wnoszącym jest członek spółdzielni czy też posiadacz odrębnej własności lokalu mieszkalnego nie będący członkiem spółdzielni.
Czy i jakaś forma sprawowana przez zarządcę (administratora) musi mieć wpis do księgi wieczystej a jaka nie np. umowa o prace, umowa zlecenie.
Art. 18 ustawy o własności lokali daje w tym zakresie pełna swobodę tak spółdzielni mieszkaniowej jak i jej członkom w zakresie sposobu sprawowania zarządu nieruchomością wspólną. Dotyczy to sposobu a nie formy. W swojej praktyce nie spotkałem się z notarialnym zapisem obligującym kogokolwiek do sprawowania zarządu nieruchomością wspólna np. formie umowy o pracę czy też umowy zlecenia. Istotnym jest, by zachować ciągłość sprawowania profesjonalnego zarządu nad nieruchomością wspólną. Godnym rozważenia jest pozostawienie obecnego zarządcę (spółdzielnię). Oczywiście nie znam sytuacji finansowej i majątkowej Państwa spółdzielni, lecz z doświadczenia wiem, że w większości przypadków spółdzielnie mieszkaniowe doskonale radzą sobie z zarządzanie wspólnot mieszkaniowych.
Czy obowiązkiem Spółdzielni jest :
- dokonanie podziału gruntu,
- podziału części wspólnych,
- obliczenie udziałów poszczególnych lokali w nieruchomości wspólnej,
Tak wynika to bezpośrednio z zapisu art. 41, 42 i 43 ustwy z dnia 15 grudnia o spółdzielniach mieszkaniowych.
W nawiązaniu do spotkań, na których mówił Pan o Pana zaangażowaniu w sprawę nowelizacji ustawy o własności lokali odnośnie podatków od funduszu remontowego, uprzejmie pytam czy są jakieś postępy w tej sprawie? Zauważam jednocześnie, że Pana sprawozdanie finansowe wspólnoty uległo zmianie w porównaniu z prezentowanym poprzednio. Czy jest to związane z Pana wiedzą na temat braku możliwości przekonania naszych parlamentarzystów do Pana poglądów na temat podatków od funduszu remontowego?
Zdecydowanie przecenia Pani moje możliwości w zakresie kreowania postaw polskich parlamentarzystów przy uchwalaniu ustaw podatkowych. Nie mniej mogę Panią pocieszyć, że ustawodawca czyli Ministerstwo Finansów w swoim projekcie zmian do ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych utrzymał zwolnienie przedmiotowe dla spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych oraz towarzystw budownictwa społecznego. Szczególy w tym zakresie zostana omówione na najbliższych szkoleniach oraz publikacjach umieszczanych w miesięczniku Wspólnota i Mieszkanie - do ktorego to lektury serdecznie zapraszam.
Członek Spółdzielni jak wynika z not korygujących ma zarejestrowaną działalność gospodarczą w lokalu do którego posiada spółdzilecze własnościowe prawo. Posiada również miejsce parkingowe. Na mieszkanie i garaż otrzymał przydział spółdzielczego własnościowego prawa.
Wystapił do Spółdzielni z prośbą o wystawianie faktur vat za garaż. Spółdzielnia od początku roku takie faktury mu wystawiała. W dniu wczorajszym od właściciela wpłynęły noty korygujące polegające na zaminie nazwy odbiorcy faktury z osoby fizycznej na firmę zawierającą w nazwie nazwisko i imię właściciela i członka spółdzileni. Czy można te noty korygujące zaakceptować skoro członkiem spółdzielni jest konkretna osoba a nie firma (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą)? I czy w związku z tym że dowidzielismy się o zarejestrowanej działalności gospodarczej w jego lokalu powinnismy zmienić naliczaną stawkę podatku od nieruchomości tak jak od działalności gospodarczej? Członek spółdzieli upirea się, że działalności w lokalu nie prowadzi tylko zarejestrował ją pod tym adresem.
Bardzo proszę o odpowiedź z podaniem podstaw prawnych.
Członek spółdzielni ma prawo wnieść lokal użytkowy jaki jest garaż do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i spółdzielni nic do tego. Przesłana nota korygujaca powinna zostac przez spółdzielnię zaakceptowania. Zarejestrowanie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym względnie jej prowadzenie w części lokalu nie zmienia faktu, że w dalszym ciagu jest to lokal mieszkalny i członek spółdzielni ma prawo wystapić do spółdzielni z rządaniem wystawienia faktura VAT i również za mieszkanie. Faktura VAT za lokal mieszkalny korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit