Proszę o udzielnie informacji czy dokonywane księgowania są prawidłowe (spółdzielnia ewidencjonuje koszty tylko na kontach zespołu 5 ):
1/ naliczenie funduszu remontowego : 204/856 i księgowanie dodatkowe w koszty 501/700
2/ remonty pokrywane funduszem remontowym : 856/200
3/ nadwyżka bilansowa za rok poprzedni wykazana na koncie 647 (rozliczenie międzyokresowe wyniku gospodarki zasobami mieszkaniowymi) w kwocie np. 10 000 zł po zatwierdzeniu sprawozdania przez WZCZ oraz podjęciu uchwały co do jej podziału jest zaksięgowana w nastepujący sposób:
a/ przeznaczona na fundusz remontowy: 647/856 - kwota 2 000 zł
b/ przeznaczona na pokrycie kosztów roku bieżącego: 647/700 - kwota 8 000 zł
Czy te zapisy są prawidłowe?
Podany przez Panią sposób ewidencji księgowej jest nieprawidłowy. Po pierwsze spółdzielnia mieszkaniowa tworzy fundusz remontowy w ciężar kosztów eksploatacji zasobów mieszkaniowych, a nie jak to Pani ewidencjonuje w korespondencji z rozrachunkiem.
Po drugie - walne zgromadzenie nie podejmuje żadnej decyzji o przeznaczeniu wyniku z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. ponieważ o tym stanowi zapis Art. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Walne zgromadzenie może podjąć decyzje tylko w stosunku do nadwyżki bilansowej do której nie zalicza się wyniku na gospodarce zasobami mieszkaniowymi.
Jako Spółdzielnia zarządzamy wspólnotami mieszkaniowymi. Przychody z tyt. zarządzania księgowaliśmy na kontach 201-1 Wn i 704-1 Ma. Natomiast koszty w wysokości przychodów na kontach 724 -1 Wn i 555-1 Ma, czyli pomniejszaliśmy koszty zarządu o cały przychód z tyt. zarządzania. W związku z opodatkowaniem Sp-ni od 2007r jak powinniśmy skalkulować koszty z tyt. zarządzania (jaka część kosztów Zarządu Spółdzielni przypada na Wspólnoty Mieszkaniowe) i w jaki sposób je zaksięgować. W związku z obsługą wspólnot ponosimy koszty z tyt. wynagrodzeń pracowników, ryczałty na paliwo, materiały biurowe, energie, itp.
Spółdzielnia powinna w przyjętych zasadach polityki rachunkowości, a także w zakładowym planie kont opisać zasady ewidencji tych zdarzeń gospodarczych. Zasady te zostały szczegółowo opisane w "Zakładowym Planie Kont" mojego autorstwa, wydanego przez "Wydawnictwo Centrum" telefon 022864-34-78.
W praktyce powinniście państwo stworzyć układ kalkulacyjny świadczonej przez spółdzielnię na rzecz wspólnot mieszkaniowych usługi. I porównanie kosztu tej usługi z przychodem stosowanie do ogólnego wyniku jaki osiągnie spółdzielnia z gospodarki nie związanej z gospodarka zasobami mieszkaniowymi opodatkować.
Uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytanie. W związku z toczącym się postępowaniem sądowym o zwrot należności od dłużnika (członka spółdzielni) wynoszącej około 40 000 zł, Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o utworzeniu funduszu rezerwowego w celu utworzenia rezerwy na pokrycie ewentualnych skutków przegrania toczącego się postępowania sądowego. Wpłaty na ten fundusz wynoszą 0,30 zł od m2. Po zebraniu odpowiedniej kwoty tj. po 1.07. 2007 r. wpłaty na ten fundusz ustaną. Czy spółdzielnia powinna od pobieranych kwot płacić podatek dochodowy? Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia nadwyżka z tego funduszu zasili fundusz remontowy.
A cóż to za bzdura. Tylko zapis statutowy spółdzielni może skutecznie utworzyć fundusz rezerwowy. Wpłaty na ten fundusz są przychodem podatkowym spółdzielni I jako takie powinny być objęte w roku 2007 podatkiem CIT. W tym miejscu należy jednoznacznie stwierdzić, że członek spółdzielni odpowiada za jej straty tylko do wysokości udziału, i strat tych nie wolno łączyć z wynikiem jaki osiąga spółdzielnia na gospodarcze zasobami mieszkaniowymi.
Prawidłowo Spółdzielnia powinna stworzyć odpis aktualizacyjny należności, co w konsekwencji spowoduje stratę bilansową oraz pokryć tę stratę funduszami własnymi spółdzielni.
Jestem pracownikiem spółdzielni mieszkaniowej w Sosnowcu. Po ostatnim szkoleniu dotyczącym problematyki spółdzielczości mieszkaniowej pojawiły się we mnie pewne wątpliwości na temat właściwego terminu i wysokości zaliczki podatku dochodowego od osób prawnych za miesiąc grudzień. Do tej pory byłam przekonana, iż zaliczka za miesiąc grudzień w spółdzielni mieszkaniowej ustalana jest zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli do 20-go grudnia powinna być przekazywana zaliczka za miesiąc listopad i grudzień (tzw. "podwójna" zaliczka). Natomiast na ostatnim szkoleniu pewna księgowa z innej spółdzielni mieszkaniowej poruszyła tą kwestię po odbytej w jej spółdzielni kontroli podatkowej z Urzędu Skarbowego. Okazało się, że ta kontrola z US stwierdziła, że zaliczka za miesiąc grudzień powinna być uiszczona do 20 stycznia następnego roku, gdyż spółdzielnie są wyłączone ze stosowania tego przepisu art. 25 ust. 2 ustawy a nie rozliczana do 31 marca roku następnegoi w konsekwencji naliczyła od zaliczki za miesiąc grudzień za okres od 20 stycznia do 31 marca odsetki budżetowe. Czy działanie kontroli podatkowej była prawidłowe?
Urząd Skarbowy może mieć rację, lecz jedynie w przypadku, gdy spółdzielnia zadeklarowała przeznaczenie osiąganego dochodu na cele określone w przepisach art. 17 ustawy o podatku CIT, a następnie dochód ten wydatkowała na inne cele. W tym przypadku ma zastosowanie zapis art. 25 ust. 4, ustawy o podatku CIT, którego zapis zobowiązuje spółdzielnie do wpłacenia podatku do 20 dnia następującego po miesiącu w którym dokonano wydatku na cele inne niż określone w art. 17 ustawy.
Jednocześnie ośmielamy się prosić o potwierdzenie interpretacji art. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, gdyż pytaliśmy o to samo wcześniej urzędników byłego Ministerstwa Inrastruktury i otrzymaliśmy wyjaśnienie niekorzystne dla nas, gdyż wg. urzędników ministerialnych dopiero po wyodrębnieniu się pierwszego lokalu w naszym budynku przychody "z anteny" pozostaną na naszej nieruchomości wspólnej.
Osobiście nie zgadzam się z tą interpretacją pracowników Ministerstwa, ponieważ według mojej oceny jest ona sprzeczna z art. 4 i art. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ponieważ ustawodawca nie uzależnił zapisu art. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych od czynności polegającej na wyodrębnieniu się lokalu z nieruchomości. Niestety większość spółdzielni mieszkaniowych w Polsce w imię fałszywie pojętego solidaryzmu, uspołecznia pożytki i niektóre koszty (np. związane z wymianą dźwigów osobowych) nie przypisując ich do oznaczonych nieruchomości.
2001 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa pobrała od mieszkańców pieniądze na koszty związane z podziałem nieruchomości (kwota ta była wyższa niż koszty). Urząd Mazowiecki zwrócił część kosztów, pozostała część została pokryta z wpłat mieszkańców. Czy powstałą różnicę można przeksięgować w przychody czy też zwrócić mieszkańcom?
W przypadku gdy zebranie przez spółdzielnię środki pieniężne stanowiły zaliczkę, to zgodnie z zasadą ostrożności wynikającą z ustawy o rachunkowości, powinny w dacie poniesienia kosztu stanowić przychód spółdzielni, a w dacie otrzymania przez spółdzielnie dotacji zostać rozliczone z wnoszącymi. W przypadku gdy spółdzielnia zwiększyła wartość stawki eksploatacyjnej o należne wpłaty na pokrycie kosztu oznaczenia nieruchomości, wynik osiągnięty jest wynikiem gospodarki zasobami mieszkaniowymi i podlega rygorom art. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych czyli powinien być przychodem lub kosztem roku następnego.
Jestem księgową w Spółdzielni mieszkaniowej od 6 miesięcy i mam kłopoty z wkładami mieszkaniowymi i budowlanymi. Wkłady mieszkaniowe i budowlane wnoszone przez lokatorów nie są przychodami spółdzielni, więc jak powinno się je księgować aby wykazać w księgach otrzymane od lokatorów środki finansowe? Czy różnica między wkładem mieszkaniowym a budowlanym wpłacanym przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu w własnościowe prawo do lokalu powinna być księgowana na fundusz remontowy?
Wnoszone prez członków spółdzielni wkłady budowlane powinny być ewidencjonowane na koncie 805 - "Fundusz wkładów budowlanych" w korespondencji z rachunkiem bankowym spółdzielni. Przy przekształceniu mieszkania lokatorskiego na własnościowe, uzyskane środki finansowe z tej operacji po pomniejszeniu ich o zobowiązanie spółdzielni z tytułu spłaty wcześniej umorzonego kredytu bankowego zasilą fundusz remontowy spółdzielni - zgodnie z dyspozycja art. 11.1 art. 12.1 i art. 46.1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych.
Szczegóły księgowe znajdzie Pani w "Zakładowym Planie Kont" mojego autorstwa który można zamówić telefonicznie w "Wydawnictwie Centrum" tel. 022-864-34-78
Kupiłem od Urzędu Miasta nieruchomość za którą płacę podatek gruntowy i od nieruchomości natomiast kupiony od Spółdzielni garaż oprócz w/w podatków Spółdzielnia dolicza koszty eksploatacji. Nadmieniam że nie jestem członkiem spółdzielni i śpółdzielnia nie ponosiła i ponosi żadnych kosztów dotyczący garażu. Czy dwie podobne nieruchomości, tylko kupione od różnych sprzedawców podlega różnym prawom.
Chyba pytanie jest zadane niewłaściwie, ponieważ w przypadku zakupu od spółdzielni garażu, również nie będzie Pan płacił spółdzielni podatków od nieruchomości, a jedynie wnosił opłatę eksploatacyjną pomniejszona o te podatki.
Proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Odpowiedź jest istotna dla budowy planu finansowego na kolejny rok.
Czy Pana zdaniem można sfinansować z funduszu remontowego spółdzielni lub wspólnoty wymianę skrzynek pocztowych w nieruchomości? Dotychczasowe skrzynki są własnością poczty. Jeżeli nie można sfinansować z funduszu remontowego, to w jaki sposób: z funduszu bieżącego czy obciążyć bezpośrednio użytkowników mieszkań?
Założenie skrzynki pocztowej nie jest remontem w związku z powyższym wydatki związane z tym procesem powinny obciążych w sporządzanej kalkulacji koszty eksploatacji podstawowej spółdzielni.
Szanowny Panie Dziewior prosimy o odpowiedź na następujące pytanie: czy zlecając przeprowadzenie lustracji regionalnemu związkowi rewizyjnemu, którego członkiem jest nasza spółdzielnia winniśmy wnieść opłatę za lustrację? Sugerując się odpowiedzią na pytanie 68 wnioskujemy, że nie. Prosimy jednak o odpowiedź i serdecznie dziękujemy.
Zgodnie z zapisem art. 91 paragraf 3 ustawy prawo spółdzielcze, w przypadku gdy spółdzielnia jest członkiem Związku Rewizyjnego badanie lustracyjne przeprowadzane jest nieodpłatnie. Natomiast gdy spółdzielnia nie jest zrzeszona w żadnym Związku Rewizyjnym przeprowadzana lustracja jest odpłatna.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit