Forum

Pytania i odpowiedzi dotyczące funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych

Pytanie 146
Dodano: 07 lutego 2007

Proszę o udzielnie informacji czy dokonywane księgowania są prawidłowe (spółdzielnia ewidencjonuje koszty tylko na kontach zespołu 5 ):
1/ naliczenie funduszu remontowego : 204/856 i księgowanie dodatkowe w koszty 501/700
2/ remonty pokrywane funduszem remontowym : 856/200
3/ nadwyżka bilansowa za rok poprzedni wykazana na koncie 647 (rozliczenie międzyokresowe wyniku gospodarki zasobami mieszkaniowymi) w kwocie np. 10 000 zł po zatwierdzeniu sprawozdania przez WZCZ oraz podjęciu uchwały co do jej podziału jest zaksięgowana w nastepujący sposób:
a/ przeznaczona na fundusz remontowy: 647/856 - kwota 2 000 zł
b/ przeznaczona na pokrycie kosztów roku bieżącego: 647/700 - kwota 8 000 zł
Czy te zapisy są prawidłowe?

Pytanie 145
Dodano: 07 lutego 2007

Jako Spółdzielnia zarządzamy wspólnotami mieszkaniowymi. Przychody z tyt. zarządzania księgowaliśmy na kontach 201-1 Wn i 704-1 Ma. Natomiast koszty w wysokości przychodów na kontach 724 -1 Wn i 555-1 Ma, czyli pomniejszaliśmy koszty zarządu o cały przychód z tyt. zarządzania. W związku z opodatkowaniem Sp-ni od 2007r jak powinniśmy skalkulować koszty z tyt. zarządzania (jaka część kosztów Zarządu Spółdzielni przypada na Wspólnoty Mieszkaniowe) i w jaki sposób je zaksięgować. W związku z obsługą wspólnot ponosimy koszty z tyt. wynagrodzeń pracowników, ryczałty na paliwo, materiały biurowe, energie, itp.

Pytanie 144
Dodano: 07 lutego 2007

Uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytanie. W związku z toczącym się postępowaniem sądowym o zwrot należności od dłużnika (członka spółdzielni) wynoszącej około 40 000 zł, Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o utworzeniu funduszu rezerwowego w celu utworzenia rezerwy na pokrycie ewentualnych skutków przegrania toczącego się postępowania sądowego. Wpłaty na ten fundusz wynoszą 0,30 zł od m2. Po zebraniu odpowiedniej kwoty tj. po 1.07. 2007 r. wpłaty na ten fundusz ustaną. Czy spółdzielnia powinna od pobieranych kwot płacić podatek dochodowy? Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia nadwyżka z tego funduszu zasili fundusz remontowy.

Pytanie 143
Dodano: 07 lutego 2007

Jestem pracownikiem spółdzielni mieszkaniowej w Sosnowcu. Po ostatnim szkoleniu dotyczącym problematyki spółdzielczości mieszkaniowej pojawiły się we mnie pewne wątpliwości na temat właściwego terminu i wysokości zaliczki podatku dochodowego od osób prawnych za miesiąc grudzień. Do tej pory byłam przekonana, iż zaliczka za miesiąc grudzień w spółdzielni mieszkaniowej ustalana jest zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli do 20-go grudnia powinna być przekazywana zaliczka za miesiąc listopad i grudzień (tzw. "podwójna" zaliczka). Natomiast na ostatnim szkoleniu pewna księgowa z innej spółdzielni mieszkaniowej poruszyła tą kwestię po odbytej w jej spółdzielni kontroli podatkowej z Urzędu Skarbowego. Okazało się, że ta kontrola z US stwierdziła, że zaliczka za miesiąc grudzień powinna być uiszczona do 20 stycznia następnego roku, gdyż spółdzielnie są wyłączone ze stosowania tego przepisu art. 25 ust. 2 ustawy a nie rozliczana do 31 marca roku następnegoi w konsekwencji naliczyła od zaliczki za miesiąc grudzień za okres od 20 stycznia do 31 marca odsetki budżetowe. Czy działanie kontroli podatkowej była prawidłowe?

Pytanie 142
Dodano: 07 lutego 2007

Jednocześnie ośmielamy się prosić o potwierdzenie interpretacji art. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, gdyż pytaliśmy o to samo wcześniej urzędników byłego Ministerstwa Inrastruktury i otrzymaliśmy wyjaśnienie niekorzystne dla nas, gdyż wg. urzędników ministerialnych dopiero po wyodrębnieniu się pierwszego lokalu w naszym budynku przychody "z anteny" pozostaną na naszej nieruchomości wspólnej.

Pytanie 141
Dodano: 07 lutego 2007

2001 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa pobrała od mieszkańców pieniądze na koszty związane z podziałem nieruchomości (kwota ta była wyższa niż koszty). Urząd Mazowiecki zwrócił część kosztów, pozostała część została pokryta z wpłat mieszkańców. Czy powstałą różnicę można przeksięgować w przychody czy też zwrócić mieszkańcom?

Pytanie 140
Dodano: 07 lutego 2007

Jestem księgową w Spółdzielni mieszkaniowej od 6 miesięcy i mam kłopoty z wkładami mieszkaniowymi i budowlanymi. Wkłady mieszkaniowe i budowlane wnoszone przez lokatorów nie są przychodami spółdzielni, więc jak powinno się je księgować aby wykazać w księgach otrzymane od lokatorów środki finansowe? Czy różnica między wkładem mieszkaniowym a budowlanym wpłacanym przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu w własnościowe prawo do lokalu powinna być księgowana na fundusz remontowy?

Pytanie 139
Dodano: 09 stycznia 2007

Kupiłem od Urzędu Miasta nieruchomość za którą płacę podatek gruntowy i od nieruchomości natomiast kupiony od Spółdzielni garaż oprócz w/w podatków Spółdzielnia dolicza koszty eksploatacji. Nadmieniam że nie jestem członkiem spółdzielni i śpółdzielnia nie ponosiła i ponosi żadnych kosztów dotyczący garażu. Czy dwie podobne nieruchomości, tylko kupione od różnych sprzedawców podlega różnym prawom.

Pytanie 138
Dodano: 09 stycznia 2007

Proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Odpowiedź jest istotna dla budowy planu finansowego na kolejny rok.
Czy Pana zdaniem można sfinansować z funduszu remontowego spółdzielni lub wspólnoty wymianę skrzynek pocztowych w nieruchomości? Dotychczasowe skrzynki są własnością poczty. Jeżeli nie można sfinansować z funduszu remontowego, to w jaki sposób: z funduszu bieżącego czy obciążyć bezpośrednio użytkowników mieszkań?

Pytanie 137
Dodano: 09 stycznia 2007

Szanowny Panie Dziewior prosimy o odpowiedź na następujące pytanie: czy zlecając przeprowadzenie lustracji regionalnemu związkowi rewizyjnemu, którego członkiem jest nasza spółdzielnia winniśmy wnieść opłatę za lustrację? Sugerując się odpowiedzią na pytanie 68 wnioskujemy, że nie. Prosimy jednak o odpowiedź i serdecznie dziękujemy.