W 2006 r. wykonaliśmy modernizację dróg i chodników na osiedlu. Inwestycja w wysokości 199.020 zł. Jakie należy przeprowadzić księgowania dotyczące przyjęcia na stan środków trwałych i finansowania?
Poniesione koszty modernizacji ewidencjonujecie państwo na urzadzeniu księgowym o nazwie "083 - środki trwałe w budowie", wcześniej uznając to urządzenie księgowe wartością modernizowanych budowli (drogi chodniki). Po zakończeniu procesu modernizacji uznajecie państwo wartość pełną wartością tych budowli aktywa trwałe spółdzielni w pozycji "010 - środki trwałe". W przypadku gdy drogi i chodniki zostały pokryte wkładami własnymi członków spółdzielni, są oni zobowiązani do uzupełnienia wniesionych wkładów o wartośc modernizacji.
W przypadku gdyby spółdzielnia jednak nie modernizowała tych budowli, a jedynie je remontowała - kosztami remontu powinien zostać obciążonych fundusz remontowy spółdzielni, a w przypadku gdy wysokość tego funduszu nie wystarcza na pokrycie kosztu remontu, należy przejściowo zawiesić te koszty na rozliczeniach międzyokresowych czynnych.
Spódzielnia mieszkaniowa zasiedliła garaże wybudowane w 2001 roku na warunkach własnościowego prawa do lokalu. W związku z brakiem chętnych, dwa garaże zajmowane są na podstwaie umowy najmu. Koszty budowy tych dwóch garaży zostały pokryte z funduszu zasobowego spółdzielni. W 2007 roku najemca jednego z garaży wystąpił do spółdzielni o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do garażu. Wkład budowlany zostanie ustalony przez rzeczoznawcę majatkowego. Prosimy o radę, co zrobić z zapisami historycznymi ( dotyczącymi tego garażu ) po ustanowieniu spółdzielczego własnościowego prawa do tego garażu?
Ustanowienie własnościowego prawa do garażu sfinansowanego funduszem zasobowym spółdzielni nie wymaga jakichkolwiek ingerencji w zakresie stanu funduszu zasobowego. Wniesiony przez członka spółdzielni wkład budowlany zaewidencjonujecie Państwo na funduszu wkładów budowlanych w korespondencji z rachunkiem bankowym spółdzielni. W tym momencie fundusz zasobowy przestał finansować część nieruchomości a ma pełne pokrycie w środkach finansowych spółdzielni.
Od kilku lat głównym księgowym jest osoba zatrudniona na umowę o pracę w spółdzielni mieszkaniowej. Obecnie Rada Nadzorcza powołała głównego księgowego, uchwałą na członka zarządu spółdzielni za dodatkowe wynagrodzenie. Czy powinna być podpisana druga umowa o pracę? Czy może być podpisana umowa np. nienazwana na podstawie uchwały powołania z Radą Nadzorczą , która w świetle przepisów o ubezpieczeniach społecznych nie będzie podlegała składkom ZUS?
Powołanie głównego księgowego w skład Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej, nie jest tożsame z jego zatrudnieniem. Należy wyraźnie odróżnić powołanie jako podstawę nawiązania stosunku pracy od powołania jako wyłącznie aktu inwestytury na określone stanowisko lub funkcję. Nie we wszystkich wypadkach, gdy przepis ustawy mówi o powołaniu na określone stanowisko lub funkcję, powstaje stosunek pracy na podstawie powołania. Część przepisów ustawowych używa pojęcia "powołanie" wyłącznie w znaczeniu aktu inwestytury na określone stanowisko lub funkcję, np. powołanie członków zarządu spółki kapitałowej w kodeksie spółek handlowych, powołanie członków organów doradczych przy organach administracji państwowej. W takich wypadkach praca na określonym stanowisku lub pełnienie określonej funkcji przez osobę powołaną może mieć charakter niezawodowy (nieetatowy) lub podstawą zatrudnienia jest umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna.Powołanie może być też podstawą powierzenia określonej osobie funkcji kierowniczych w ramach wiążącego ją z jednostką organizacyjną stosunku pracy na podstawie umowy o pracę lub mianowania, np. powołanie do pełnienia funkcji kierowniczych w jednostce badawczo-rozwojowej, zgodnie z ustawą o jednostkach badawczo-rozwojowych. Tylko wówczas, gdy przepis ustawy z powołaniem na określone stanowisko wiąże jednoczesne nawiązanie stosunku pracy z osobą powołaną, powstaje stosunek pracy na podstawie powołania. Przyznane w uchwale o powołaniu do organu samorządowego spółdzielni wynagrodzenie, nie jest wynagrodzeniem z tytułu zatrudnienia. Tylko członkowie Rad Nadzorczych muszą odprowadzać składki zdrowotne od otrzymywanego przez nich wynagrodzenia popularnie nazywanego "dietami". Członkowie zarządu pełniący te funkcję z powołania takiego obowiązku nie posiadają.
Proszę napisać czym różnią się udziały własne od części wspólnej jak są naliczane i jak są współzależne od siebie.
Żona stara się o wykup lokalu użytkowego ( posiada prawo pierszeństwa wykupu ponieważ prowadzi w tym lokalu zakład krawiecki od 20 lat ) właścicielem jest gmina. Część lokali została sprzedna innym właścicielom 2-3 lata temu, natomiast gdy my złożyliśmy wniosek o wykup lokalu pani urzędniczka stwierdziła że musi ustalić część wspólną i udział własny dla lokalu i tu cytuję "woli żeby to potrwało nawet rok a było zrobione salidnie ".
Wniosek złożyliśmy z żoną 1.09.2006 roku i opłaciliśmy 500 zł opłaty skarbowej , w budynku tym działa wspólnota mieszkaniowa czyżby lokale wspólnoty mogły nie mieć naliczonych udziałów własnych i części wspólnej , jak więc się rozliczają czy pani z urzędu czeka na łapówkę.
Lokal stanowi własność MZGM Gmina Zgorzelec i nigdy nie był przez nią remontowany, wszystko wymaga naprawy i jesteśmy gotowi się podiąć tego ale w momencie gdy będziemy jego właścicielami, dodam jeszcze że MZGM jest w stanie likwidacji i Pan likwidator nie widzi przeszkód w sprzedaż lokali.
Niestety, takie Panie urzędniczki jeszcze w niektórych urzędach pracują. Ale powracając do zadanego pytania. Pan kupuje lokal użytkowy z udziałem w nieruchomości wspólnej. Ponieważ w nieruchomości tej funkcjonuje już wspólnota mieszkaniowa, nie wiem co oblicza Pani Urzędniczka, ponieważ taki udział jaki stanowi lokal w nieruchomości, takim samym udziałem partycypuje Pan w kosztach zarządu nieruchomością wspólną.
Czy odsetki od lokat założonych dzięki posiadanym środkom funduszu remontowego w związku z wykorzystaniem ich w przyszłości właśnie na cele utrzymania zasobów mieszkaniowych będą zwolnione z podatku CIT czy opodatkowane?
Tylko dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi są zwolnione z podatku. Przychód z lokat nie jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i będzie na zasadach ogólnych zapisanych w art. 12, 15 i 16 ustawy o podatku CIT objęty podatkiem w wysokości 19 %.
Nie mniej uważam że Ministerstwo Finansów powinno w sposób jednoznaczny określić swój stosunek do przychodów z własnościowych praw do lokali użytkowych oraz do rozliczeń i wszelkich zwrotów dokonywanych na rzecz członków spółdzielni.
Spółdzielnia posiada również garaże podziemne pod budynkami i niewielką część niesprzedaną garaży wynajmuje. Czy ta działalność będzie rodzić obowiązek podatkowy w roku 2007?
Dochód jaki spółdzielni uzyska z najmu lokali użytkowych (miejsc postojowych) jest objęty podatkiem CIT.
Czy gospodarką zasobami mieszkaniowymi będą również lokale użytkowe będące własnością członków Spółdzielni posiadającyh spółdzielcze własnościowe prawo. Nadmieniam, że lokale te mieszczą się na parterze budynku wielorodzinnego i Spółdzielnia pobiera od właścicieli tych lokali wyłacznie opłaty eksploatacyjne zatwierdzone przez Radę Nadzorczą na podstawie planu gospodarczego na rok 2007 w celu pokrycia kosztów. Czy od tych przychodów zrównanych z kosztami - zgodnie z planem finansowym na rok 2007 - będzie obowiązywał podatek dochodowy od osób prawnych?
Do gospodarki zasobami mieszkaniowymi zaliczane są tylko lokale mieszkalne i te lokale użytkowe, które są sfinansowane wkładami własnymi członków ale zlokalizowane w budynku mieszkalnym.
Jeżeli lokal użytkowy sfinansowany wkładem własnym członków jest usytuowany w budynku niemieszkalnym, przychód z tego tytułu nie jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Należy pamiętać że w przypadku gdy dysponujemy lokalami usytuowanymi w budynkach niemieszkalnych, nie możemy dokonywać odpisów na fundusz remontowy tych nieruchomości.
Począwszy od roku 2007 podatkiem CIT będą objęte dochody z nieruchomości niemieszkalnych, oraz te dochody z nieruchomości mieszkalnych w przypadku gdy zostaną przeznaczone na inne cele niż utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Zupełnie inaczej będzie przedstawiała się sytuacja w przypadku gdy w budynku mieszkalnym sa usytuowane lokale użytkowe finansowane funduszem zasobowym spółdzielni.
Szczegóły w tym zakresie zostana szeroko omówione w na najbliższym szkoleniu służb finansowych spółdzielni z dniu 8 lutego 2007 roku.
Jestem członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej z ustanowioną odrębną własnością lokalu.
Czy Spółdzielnia jako sprawujaca zarząd powierzony ustanowiony z mocy ustawy o SM, zobowiązana jest powierzyć to zarządzanie osobie fizycznej z uprawnieniami - licencją zarządzania nieruchomościami zgodnie z Art. 184 ust. 3 Ustawy o gospodarce nieruchomociami. W przypadku gdy brak jest takiej osoby kto osobowo w takim przypadku odpowiada za zarządzanie majatkiem który stanowi oczywicie współwłasnosć Spółdzielni lecz także osób będących własnością członków i osób nie będących członkami
Do czasu podjęcia przez mieszkańców Państwa budynku uchwały o której mowa w art. 24.1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, czyli o powstaniu w państwa nieruchomości wspólnoty mieszkaniowej - Zarząd tą nieruchomością sprawuje w formie zarządu powierzonego Spółdzielnia mieszkaniowa, która nie jest zobligowana by jej pracownicy posiadali stosowne licencje. Wynika do bezpośrednio z zapisu art. 27 ust. 2 i 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Natomiast od dnia kiedy Panstwo wraz z spółdzielnia mieszkaniową podejmiecie decyzję, że w stosunku do panstwa nieruchomości będą obowiązywały przepisy ustawy o własności lokali, i powierzycie sprawowanie tego zarządu np. spółdzielni mieszkaniowej - to osoba odpowiedzialna w spółdzielni za sprawowanie zarządu nieruchomościami, będzie musiała legitymować się stosowną licencja i ubezpieczeniem.
Mieszkam w Zamościu/lubelskie/w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej im. W .Lukasińskiego, dysponując spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego. Wraz z małżonką nie jesteśmy zainteresowani przekształceniem tego prawa w pełną własność, czemu dawaliśmy wielokrotnie wyraz na piśmie w korespondencji ze Spółdzielnią. Nasza Spółdzielnia ze środków funduszu zasobowego wykupiła grunty od miasta Zamościa z bonifikatą wnoszącą "aż" 24%.Zmieniła również regulamin finansowy Spółdzielni dodając punkt, iż lokatorzy mają zwrócić pełne koszty wykupu tej ziemi-co nie oznacza, że stają się jej właścicielami/w części pod budynkiem/.Dopiero po obowiązkowym zwrocie tych kwot można wypełnić wniosek o przekształcenie prawa do własności w pełną własność. Inwestycja/nasz dom mieszkalny/została rozliczona w 1986 i do dnia dzisiejszego opłaciliśmy w pełni wkład budowlany. Obecnie spółdzielnia żąda uzupełnienia tego wkładu o koszt wykupu gruntu.Mało tego-z nadpłaty czynszu mieszkaniowego zabrała nasze pieniądze na koszt tego gruntu a reszty domaga się sądownie.Pierwszą sprawę w Sądzie Rejonowym w Zamościu przegraliśmy,a apelację na posiedzeniu niejawnymw składzie jednoosobowym Sąd Okręgowy w Zamościu odrzucił-domagamy się uzasadnienia tegoż.W przypadku zainteresowania się Pana tym problemem dysponujemy jego pełną dokumentacją.
Spółdzielnia miała prawo "przekształcić" prawo wieczystego użytkowania gruntów w prawo własności, i sfinansować tę czynność wolnymi środkami obrotowymi funduszu zasobowego.
Odrębnym tematem jest na jakiej podstawie spółdzielnia występuje do państwa z żądaniem uzupełnienia wkładu budowlanego. Jeżeli była to uchwała zebrania przedstawicieli, to był czas skutecznego zaskarżenia tej uchwały do Sądu. Jeżeli uchwała jest już prawomocna, to nie pozostaje nic innego niż uzupełnić wkład budowlany do pełnej wysokości, lecz nie koniecznie w terminach o których Pan mnie informuje, lecz najpóźniej w dacie przeniesienia Pana lokalu w własność odrębną. A tak na marginesie, nie wszystkie spółdzielnie mieszkaniowej wykupują grunt od jego gestora, a jeżeli już to robią to finansują tę czynność własnymi środkami, bez obciążania członków spółdzielni dodatkowymi kosztami.
Czy Spółdzielnia ma prawo w 2006 roku naliczyć mi odsetki za nieterminowe wpłaty aż za 2004?Jak daleko wstecz mogą się cofnąć? Swoje zadłużenie spłaciłam w październiku 2006 r.
Czy funkcję głównego księgowego może połnić osoba posiadająca wykształcenie średnie: technik rachunkowości (2 letnie studium)?
Spółdzielnia ma nie tylko prawo ale i obowiązek naliczać odsetki od nieterminowych wpłat, chyba że jej Statut stanowi inaczej.
Funkcje głównego księgowego w spółdzielni mieszkaniowej może sprawować obojętnie jaka osoba, nawet nie posiadająca wykształcenia ekonomicznego, ponieważ za wszelkie sprawy związane z zarządzaniem spółdzielnią w tym i za prawidłowe prowadzenie ewidencji księgowej odpowiada jej Zarząd.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit