Nasza Spółdzielnia posiada tylko jeden budynek mieszkalny oraz własną kotłownię gazową, która ogrzewa 30 mieszkań.Pytanie nasze dotyczy skalkulowania ceny 1GJ. Obecnie w cenę jednostki ciepła wliczamy zuzycie gazu, proporcjonalnie zużycie energii elektrycznej, wody i amortyzację urzadzeń kotłowni. Prosimy o odpowiedz,czy mozemy w koszt 1GJ zaliczyć część wynagrodzenia pracownika Spółdzielni, który jest zatrudniony na umowę zlecenie i w swoich obowiązkach między innymi posiada nadzór nad kotłownią i konserwację urządzeń kotłowni?
Poza tym, czy w tym przypadku koszty i przychody z tytułu c.o. i c.w. dotyczą gospodarki zasobami mieszkaniowymi, czy pozostałej działalności Spółdzieli, która jest opodatkowana podatkiem CIT.
Nie znam się na GJ, ale jestem przekonany że państwa spółdzielnia w przypadku ogrzewania tylko swojego budynku mieszkalnego wcale nie musi kalkulować ceny wyprodukowania 1 GJ energi cieplnej. Wg mojej oceny w zypełności wystarczy utworzyc konto analoityczne w grupie kont zaliczanych do kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi np "504" wg zakładowego planu kont mojego autorstwa i na tym urządzeniu księgowym gromadzić wszelkie koszty związane z produkcja ciepła w tym i wynahgrodzenie wraz z narzutami palacza. Wynik jaki państwo osiągną porównując koszty produkcji ciepła z przychodami jest dochodem gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w roku 2007 podlega zwolnieniu z podatku CIT na podstawie zapsiu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wystepuje tylko jedno zagrożenie wynikające z ewentualnego podjęcia przez spółdzielnię decyzji o wypłacie nadwyżki przychodu nad kosztami z tytułu produkcji ciepła. decyzja ta musi byc podjeta za rok 2007 w tymże roku i skutecznie rozliczona.
Dokonanie tej operacji w roku 2008 może skutkowac nie uznaniem przez Urząd Skarbowy tak skierowanego dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, ponieważ zwolnieniu w podatku CIT podlegają tylko dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszskaniowymi pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tego zasobu.Wypłata nadwyżek nie jest wykonaniem dyspozycji ustawodawcy wprost. Uważam ten zapis za idiotyczny, nie mniej taki nam posłowie sprezentowali.
Niedawno weszłam w skład Zarządu małej spółdzielni mieszkaniowej. Okazało się, że jeden z członków od 2001 roku płacił za eksploatację mieszkania o 50 zł mniej niż powinien, choć stale otrzymywał od Spółdzielni pisma informujące ile powinien płacić i wezwania do zapłaty. Nowy Zarząd wymusił już zwrot części zadłużenia. Wpłaty dłużnika mają jednak adnotację, że jest to spłata zadłużenia za lata 2004-2005. Czy Spółdzielnia ma jeszcze możliwość sądowego dochodzenia zadłużenia z lat 2001-2003 ? Po ilu latach tego typu zadłużenie ulega przedawnieniu ?
I drugie pytanie:
Do tej pory tzw. pożytki z mienia Spółdzielni (głównie opłaty za wywieszone szyldy) traktowaliśmy jako przychody na eksploatację nieruchomości (i tak zapisaliśmy to w regulaminie gzm). Obecnie lustrator zwrócił nam uwagę (ale tylko ustnie bez wpisywanie tego w protokół polustracyjny), że nie wolno tak robić i że powinniśmy podnieść opłaty o 20gr/m2 (do pełnego pokrycia kosztów eksploatacyjnych), a dopiero po rozliczeniu roku zwrócić wszystkim członkom (w formie bonifikaty) po 20 gr/m. Wydaje się nam to zbytnim zbiurokratyzowaniem (szczególnie że sami społecznie zarządzamy Spółdzielnią) i niepotrzebnym narażaniem członków na wyższe wydatki (które zostałyby im zwrócone dopiero za 1,5 roku).
Jeśli z tzw. pożytków mogą korzystać tylko członkowie Spółdzielni, to mniej pracochłonnym rozwiązaniem byłoby odpowiednio podwyższenie opłaty (do ponoszonych kosztów eksploatacji) tylko tym mieszkańcom, którzy członkami Spóldzielni nie są. W naszym przypadku są to raptem dwie osoby. Pozostałe osoby, czyli członkowie Spóldzielni, płaciliby nadal tyle samo co obecnie, bo różnicę między opłatami a kosztami pokrywałyby tzw. pożytki. Co Pan o tym sądzi ? Czy jest to prawnie dopuszczalne ?
Niestety, po trzech latach wszelki nalezności i zobowiazania tak zwane którkoterminowe ulegaja przedawnieniu, w związku z powyższym spółdzielnia bedzie musiała te nalezność umożyć poprzez utworzenie odpisu aktualizacyjnego. W roku 2007 odpis aktualizacyjny nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w podatki CFIT i tym samym zmniejsza koszty uzyskania pzrychodu spółdzieleni, co bedzie bezpośrednio rzutowało na wysokośc zapłaconego podatku W roku 2006 można było traktować ten wydatek jako koszt Statutowy wynikajacy z funkcjonowania spółdzielni. Odpis aktualizacyjny jest kosztem posotałych przychodów operacyjnych i nie jest związany w żaden sposób z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, świadczy jedynie o niedowładzie organizacyjnym organów stanowiących spółdzielni.
W pytaniu drugim musze zgodzić się z teza postawiona przez lustratora, ponieważ jest ona zgodna z zapsem art. 4 ustawy o spółzielniach mieszkaniowych. Posiadacze spółzielczych praw do lokali, oraz właściciele lokali sa zobowiązanin pokryć pełne koszty kalkulacyjne utrzymania swojej nieruchomosci. Dopiero rozliczenie rocznie w trybie art. 5 ustrawy o spółdzielniach mieszkaniowych daje możliwość aktywowania tych przychodów pod warunkiem oczywiście że walne zgromadzenie podejmie taka uchwałę. Nalezy pamietać że pozytki i inne przychody z nieruchomości, tak samo zresztą jak i pozytki i inne przychody z własnej działalności spółdzielni w sposób bezpośredni wpływaja na wynik bilansowy spółdzielni, a co za tym idzie sa podstawą do okreslenia wysokoscin podatku CIT. Natomiast koszty i przychody z zarządu nieruchomością są wynikiem gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zgodnie z zapsem art. 17 ust. 1 pkt 44 sa zwolnione z podatrku CIT.
Stosownie do rozmowy podczas seminarium w Krakowie ośmielam się przedstawić problem i prosić o podpowiedź w sprawie dodatkowego odpisu na f.remontowy spółdz.mieszk. Na koniec 2006 r na fund. remontowym wystąpił dotkliwy niedobór -180.000. Wynik na GZM +34.000. Gdyby RN podjęła Uchwałę o dodatkowym odpisie na f.remontowy w koszty eksploatacji zasobów to jakie będą tego skutki podatkowe i jak przeprowadzić operacje księgowe (wystarczą nr kont) Bardzo zależy mi na czasie ze względu na możliwość zmian w dotychczasowym wyniku. Z góry serdecznie dziękuję za możliwość konsultacji.
Dodatkowy odpis na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej może byc dokonany pod warunkiem przyjecia przez Radę Nadzorczą spółdzielni korekty zatwierdzonego na dany rok planu finansowo- rzeczowego. Dodatkowy odpis nie powoduje konieczności w roku jego dokonania automatycznego zwiekszenia stawki eksploatacyjnej spółdzielni i tyn samy jest obojetne dla opłat jakie w danym roku wnosili członkowie spółdzielni, względnie posiadacze odrebnych własności lokali. Dodatkowy odpis bedzie skutkował tylko wystapnieniem nadwyżki kosztów na przychodami z ekaploatacji zasobów mieszkaniowych, który to wynik powinien być rozliczony zgodnie z zapisem art. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Dekretacja księgowa tej czynnosci Wn zespół 4 Ma 856, Wn zespół 5 Ma 490 Ujemny wynik Gospodarki zasobami mieszkaniowymi zostanie zapisany w postaci zmiany stanu produktu w porównwczym rachunku zysków mi strat w roku przyszłym aktywowany do kosztów dekretem Wn 701, Ma 647,
Mozna również ujemny wynik funduszeu remontowego rozliczyc poprzez przeniesienie części kosztów ponieionych na remonty w latach poprzednich do rozliczeń miedzyokresowych i w łsad za kumulacja srodków na funduszu remontowym corocznie zmneijszać międzyokresowe rozliczenie remontów Dekretacja Ma 856, Wn 600 a w nastepnych latach Wn 856, Ma 600
Mam pytanie w związku z ustaniem członkostwa ( wykluczenie z powodu niepłacenia opłat eksploatacyjnych).
Były członek Spółdzielni posiadał spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego.
Lokal zamieszkuje, oprócz wyżej wymienionego, jego małżonka oraz dwoje dorosłych dzieci. Otrzymał pismo wzywające do opuszczenia lokalu. W tak zwanym międzyczasie małżonka byłego członka uregulowała całość zadłużenia wobec Spółdzielni.
Czy wobec powyższego Spółdzielnia może przyjąć w poczet członków małżonkę byłego członka Spółdzielni, a sprawę uważać za załatwioną.
Odpowiedź na pytanie jest twierdzące. Spółdzielnia mieszkaniowa może w trybie zapoisu art. 9 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ustanowić lokatorskienprawo do lokalu na rzecz małżonka byłego członka spółdzielni. Należy pamiętać że spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego może należeć do jednej osoby albo do małżonków (art. 9 ust. 5) i do ochrony lokatorskiego prawa do lokalu stosuje się odpowiednio przepisy o ochronie własności (art. 9 ust. 6). Spółdzielnia mieszkaniowa nie może odmówic przyjęcia w poczet członków małżonkę byłego członka spółdzielni.
Bardzo dziękujemy za odpowiedź z 11 listopada 2006 roku dotyczącą nabycia przez Spłdzielnię prawa własności gruntów. Nasz kolejny problem jest następujący. Spółdzielnia Mieszkaniowa decyduje się na obciążenie członków kosztami poniesionymi z tytułu nabycia na własność gruntów poprzez uzupełnienie wkładów mieszkaniowych i budowlanych i pokryją oni w 100% poniesionekoszty. Mamy jednak wątpliwość czy członkowie mieszkań lokatorskich powinni uzupełniać wkłady mieszkaniowe w tej samej wysokości co członkowie mieszkań własnościowych ( np. wszyscy po 5,00zł. za 1m2 powierzchni użytkowej mieszkania).
Bez względu na status lokalu (własnościowe prawo do lokalu lub lokatorskie) każdy członek spółzielni jest zobowiązany w pełni pokryć przypadające na jego lokalm koszty związane z nabyciem przez spółzielnię mieszkaniową gruntów na włąsność.
Niektóre spółdzielnie posiadają srodki pieniężne na sfinasowanie tych zakupów, wobez powyższego walne zgromadzenia mogą przejściowo sfinansować ten rodzaj wydatków z równoczesnym długoterminowym rozliczeniem naleznosci z tytułu niewniesionych wkładów mieszkaniowych, co w sposob zdecydowany złagodzi skutki podjęcia przez organy stanowiące spółdzielni takich decyzji. W tym miejscu nalezy jednak wykazywać dużą ostrożność ponieważ część członków spółdzielni nie życzy sobie by w jej imieniu zostały podejmowane tego typu decyzje. Uważam, żę decyzje o zakupie gruntu powinny podejmować poszczególne nieruchomości i tylko w przypadku 100 % poparcia członków spółdzielni lub włascicieli lokali zamieszkujących daną nieruchomość. Nie należy zapominać że w przypadku wprowadzenia w Polsce podatku katastralnego moga występowac różnice w wysokościahc podatku w stosunku do lokali nie posiadających prawa własności do gruntów.
W związku z artykułem "Wspólnota w spłdzielni" zamieszczonym w miesięczniku "Mieszkanie i Wspólnota" mam do pana pytanie.
W czerwcu 2003 r. na 34 członków spłdzielni mieszkaniowej posiadających własnościowe prawo do lokalu, 32 członków ustanowiło odrębną własnoć. W związku z obowiązującą wówczas ustawą o spłdzielniach, nie mogła powstać wspólnota bo nie było 100 procent.
- część właścicieli od razu po otrzymaniu aktów notarialnych zrezygnowała z członkostwa w spłdzielni (10 osób),
- pozostała część kierowana obawami pozostała członkami spółdzielni do 2005 r., albowiem pozostali właściciele (2) dopiero w 2005 r. przenieśli prawo własności,
- o 1 sierpnia 2005 r. powstała wspólnota mieszkaniowa
- odchodząc od spłdzielni poprosiliśmy o rozliczenie funduszu remontowego za okres ostatnich 3 lat, a ewentualny zwrot Spłdzielnia miała przelać na konto Wspólnoty.
Spłdzielnia dokonała rozliczenia w następujący sposób:
- Właścicielom, którzy nie byli członkami od 2003 r. zwróciła fundusz remontowy za okres siedmiu miesięcy 2005 r. ( I %u2013 VII 2005), a pozostałym zgodnie z tym ile miesięcy nie byli członkami do momentu powstania wspólnoty.
Gdy nie zgodziliśmy się z takim sposobem rozliczenia, otrzymaliśmy pismo, że zgodnie z prawem spłdzielnia zwraca pieniądze tylko za okres, kiedy nie byliśmy jej członkami, albowiem środki, które wpłacaliśmy jako członkowie zostały wydatkowane na utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spłdzielni. Dla jasności pragnę dodać, że siedziba SM i jej majątek znajduje się w innej czści miasta niż na nasza nieruchomoć, a więc nic nas nie łączyło oprócz nazwy.
Proszę o informację, czy mamy podstawy prawne dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Odeszliśmy od spłdzielni tak jak staliśmy, chociaż przez dwanaście lat byliśmy sponsorem spłaty jej zadłużenia (kredyty mieszkaniowe), tylko nasza nieruchomoć nie była obciżona kredytem.
Spółdzielnia powinna prowadzić od roku 2001 odrębne konta rozliczeniowe funduszu remontowego z podziałem na fundusz remontowy nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni w stosunku do którego to mienia spółzielnia mieszkaniowa "uwłaszczyła" sie w trybie art. 40 ustawy o spółzielniach mieszkaniowych, oraz fundusze remontowe poszczególnych nieruchomości. Srodki zgromadzone na funduszach remontowych poszczególnych nieruchomości w przypadku wyjścia nieruchomości z zarządu spółdzielczego i przejścia w układ wspólnotowy, powinien być rozliczony z poszczegóknymi właścicielami lokali.
Tylko nieliczne spółdzielnie mieszkaniowe w Polsce rozliczają fundusz remontowy tak pod względem wpływów jak równiez i wydatków na poszczególne nieruchomości. Takie podejście spółdzielni mieszkaniowej do jej członków względnie właścicieli lokali jest podejściem ze wszech miar ekonomicznym, pozwalającym na zdrową konkurencję pomiędzy zarządem właścicielskim a zarządem zorganizowanym w formie spółdzielczej.
Osobiście uważam, że spółdzielnia mieszkaniowa jest zobowiązana rozliczyć się z państwem z tytułu wpłat na fundusz remontowy jak równiez z tytułu wniesionych udziałów oraz wyniku jaki uzyskała nieruchomość a związanym bezpośrednio z gospodarka zasobem mieszkaniowym państwa nieruchomości.
Wynika to bezpośrednio z zapisów art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Czy w myśl regulacji zawartej w art. 4 ust. 4 w zw. z art. 2 ust. 3 ustawy o sp. mieszk. osoby niebędące członkami Spółdzielni obowiązane są ponosić koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w osiedlu. Mamy trzy przypadki budownictwa po przekształceniu w trybie ustawy o sp. mieszk. a/ odrębną własność lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie b/ odrębną własność garażu wraz z udziałem w gruncie c/ odrębną własność domu jednorodzinnego wraz z prawem do gruntu. Prawo własności domu powstało w trybie ustawy o sp. mieszk. - wczesniej członkowie mieli przydziały na "mieszkanie kat. domek jednorodzinny na warunkach własnościowego prawa do lokalu w budynku nr ..... Mieszkanie składa się z .... o pow. użytk. 108.55 mkw."Spółdzielnia pomniejszyła opłaty eksploatacyjne o opłaty formalno prawne i zw. z ubezpiecz.wyodrębnionych lokali.Część domów jednorodzinnych jest przez Spółdzielnię rozliczana z tyt. dostawy wody i odbioru ścieków. Mieniem Spółdzielni są lokal biurowy, parę ulic do domów jednorodzinnych, teren zielony ok 1 ha porośnięty drzewami,trawą z ławkami i boiskiem, ogólnodostępny. Zatrudnienie w Biurze minimalne- na stałych zleceniach. Spółdzielcy nie chcą likwidacji natomiast niektórzy z właścicieli domów jednorodzinnych występują ze Spółdzielni i nie chcą ponosić żadnych kosztów na jej rzecz związanych z funkcjonowaniem Spółdzielni i współnego mienia. Osoby niebędące członkami Spółdzielni będące właścicielami nieruchomości zabudowanych dysponują opinią prawną, w myśl której "art. 4 ust. 4 ustawy o sp. mieszk. odnosi się do właścicieli lokali a nie do nich, czyli właścicieli nieruchomości zabudowanych, twierdząc, że ustawodawca nie przewidział możliwości obciążąnia kosztami utrzymania i eksploatacji nieruchomości spółdzielni właścicieli nieruchomości zabudowanych nabytych od Spółdzielni,którzy nie są członkami spółdzielni." i dalej ta opinia rozszerza krąg osób "Jeśli natomiast właściciel lokalu nie będący członkiem spółdzielni nie korzysta w jakiejkolwiek formie z nieruchomości spółdzielni nie ma podstaw, aby obciążany był kosztami ich utrzymania oraz eksploatacji". Jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce, to kto będzie ponosił koszty utrzymania wspólnego mienia i zarządzania nieruchomościami w posiadaniu Spółdzielni ?
Według mojej oceny jest zasadnicza różnica pomiędzy włascicielem lokalu, który to lokal posiada swój udział w nieruchomości wspólnej, od właściciela nieruchomości (domek jednorodzinny), który może dysponować swoja nieruchomością pod wzgledem ekonomicznym bez konieczności podejmowania w tym zakresie jakichkolwiek decyzji np o wysokości stawki eksploatacyjnej itp, pod warunkiem że własciciel takiej nieruchomości w żaden sposob nie korzysta z nieruchomości będących we władaniu spółdzielni mieszkaniowej. Z treści zadanego pytania można wywnioskować, że właściciele poszczególnych nieruchomości zabudowanych domkami jednorodzinnymi korzystają z drogi osiedlowej, względnie mogą korzystać z terenów zielonych i boiska, tym samym spółdzielnia ponosi koszty związane z utrzymaniem tych nieruchomości w stosunku do których jest właścicielem w trybie art. 40 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.Obawiam się, że spółdzielnia Państwa popełniła błąd przy przenoszeniu w własność odrębnąnieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi, polegający na tym że nie przeniosła na poszczególnych właścicieli tych nieruchomości udziałów w nieruchomościach które ich obsługują np. drogi dojazdowe itp. W przypadku gdy spółdzielnia ponosi koszty związane z utrzymaniem i naprawami dróg dojazdowych, obsługujących między innymi domki jednorodzinne, należy tę nieruchomość wydzielić, i w tybie przewidzianym w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, poprzez przyjęcie uchwały okreslającej udział poszczególnych właścicieli domków jednorodzinnych aktem notarialnym wynieść te nieruchomość z mienia spółdzielni. Koszty zarządu jakie ponosi spółdzielnia, sa kosztami funkcjonowania jej jako podmiotu gospodarczego i koszty te nie powinny mieć jakiegokolwiek przełożenia bezpośredniego na członków spółdzielni, ponieważ usatwodawca w art. 4 ustawy o spółzielniach mieszkaniowych nie przewidział konieczności utrzymywanie przez członków spółzielni ich zarzadu.Przykładem niech będzie członek spółdzielni spokojnie oczekujacy na ustanowienie na jego rzecz lokatorskiego prawa do lokalu. Sama przynależnośc do spółzielni nie rodzi obowiązku utrzymania jej zarzadu, a w przypadku jej upadłości odpowiada jedynie do wysokości wnoszonych udziałów. W opisywanym przez państwa przypadku członkowie spółdzielni i nie będący członkami spółdzielni posiadacze nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi powinni regularnie opłacać wystawione przez spółdzielnię faktury za świadczone na ich rzecz usługi w postaci dostawy wody i odprowadzania scieków, rozliczania poszczególnych mediów, utrzmiania dróg dojazdowych do ich nieruchomosci itp. Spółdzielnia z tego tytułu będzie otrzymywała przychody związane z świadczeniem usług zarządzania nieruchomościami. Proszę pamietać, że gdy spółdzielnia przeniesie już w własność odrębną wszystkie lokale i domki jednorodzinne jej byt ekonomiczny nie ulegnie likwidacji,ponieważ nieruchomościami wspólnymi musi zarządzać podmiot wzglednie osoba posiadajaca stosowne przygotowanie zawodowe. Spółdzielnie nie powinny "uwłaszczać się" na mieniu spółdzieleni, które to mienie może być przypisane udziałalmi do poszczcegolnych potencjalnych włascicieli lokali czy też domków jednorodzinnych, ponieważ działalnie takie może prowadzić do dekapitalizacji majątku z uwagi na brak prawnego zabezpieczenia źródła jego utrzymania. Ustawa o własności zobowiązuje wszystkich właścicieli nieruchomości do utrzymania swojego majatku, nie czyni tego z racji swej niedoskonałosci ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych.
Jestem księgową małej Spółdzielni Mieszkaniowej z Poznania, uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
- zawarliśmy umowę najmu, która dotyczy umieszczenia reklamy na ścianie naszego budynku mieszkalnego. Czy dochód z tego najmu podlega opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych?
- w dniu 01-01-2007r. założyliśmy miesięczną lokatę ze środków pieniężnych znajdujących się na rachunku funduszu remontowego. Należne nam odsetki Bank przkazuje na rachunek eksploatacyjny Spółdzielni. Czy odsetki te zaksięgować na zwiększenie funduszu remontowego, czy stanowią one pozostałe przychody finansowe? Jeśli na pozostałe przychody finansowe to, czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych?
Dochód z reklamy od 1 stycznia 2007 roku jest objety podatkiem CIT w wysokosci 19 %, ponieważ nie jest to przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, to samo dotyczy odsetek otrzymanych z lokat terminowych.
Zgodnie z wymogami ustawy o własnosco lokali art. 12 , pożytki i inne przychody z nieruchomości służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem. Prawidłowym więc będzie zaewidencjonowanie odsetek i pożytków z reklamy jako przychodu otrzymanego w celu pokrycia kosztów zarzadu nieruchomością wspólną. Niektóre wspólnoty mieszkaniowe ewidencjonuja te kwoty jako przychód funduszu remontowewgo, lecz robią to za zgodą i wiedzą pozostałych włascicieli lokali. Niemniej w tym miejscu nalezy zaznaczyć, że jest to śiadome omijanie wymogów art. 12 ustawy, i członkowie wspólnoty mogą ten proceder skutecznie ukrucić.
Spółdzielnia nasza posiada kompleks 12 szt garaży wolnostojących. Garaże te były wybudowane w 1992 roku przez Społeczny Komitet budowy garaży ze środków finansowych własnych ludności na gruncie będącym własnością Spółdzielni.
Nadmieniam,że właściciele garaży są jednocześnie właścicielami spółdzielczych praw do lokalu mieszkalnego w budynku mieszkalnym. Po zakończeniu budowy garaży Spółdzielnia wystawiła właścicielom garaży przydziały. Jednak nie zaewidencjonowała zespołu garażowego na środki trwałe i fundusz wkładów budowlanych.Ponieważ administrujemy garażami, na 31.12.06 chcemy ujawnić ten środek trwały w dokumentach księgowych zapisem 010/760. Pytania:
1/ w jakiej wartości to zrobić, czy historycznej czy rynkowej,
2/ gdzie odnieść wynik na pozost.dział.gospod. ( konto 760), jaki powstanie na koniec roku z tytułu ujawnienia środka
3/ jeżeli ujawniona wartość garaży nie będzie jednocześnie zaksięgowana na fundusz wkładów budowlanych, czy będzie można umarzać (jeśli tak w w jaki fundusz), czy tylko amortyzować ten zespół garaży
4/ jakie operacja gospodarcze należy podjąć z chwilą wyrażenia chęci przez właściciela garażu na przeniesienie własnościowego prawa do garażu w odrębną własność.
Skoro zostały wystawione przydziały, to znaczy, ze garaże sa sfinansowane wkładami budowlanymi członków spółdzielni i ich ujawnienie powinno zostać zaksięgowanie Wn 01 - środki trwałe, Ma 805 - Fundusz wkładów budowlanych.
Szczególy w zakresie przeniesienia lokalu w własnośc odrebną zostały szczególowo zapisane "Zakładowym planie kont" mojego autorstwa na stronie 111 i 199.
Egzemplarze mozna nabyc w Wydawnictwie Centrum ul. Grębałowska 23/25 lok. 203 01-808 Warszawa, lub zamówić telefonicznie 0-22-864-34-78, 022- 865-20-39
(rozwinięcie pytania 161)
Uprzejmie proszę również o dokonanie oceny sytuacji naliczania wobec mnie opłat eksploatacyjnych i f. remontowego na podstawie kalkulacji obejmującej koszty ogólnospóldzielcze, a nie koszty dot. mojej nieruchomości. Czy podwyżka ustalona w oparciu o tak skalkulowane koszty, może być podstawą zaskarżenia do sądu z powodu niezgodności z prawem tj, moimi zobowiązaniami określonymi w art. 4 ust. 2 u.sm., które dotyczą kosztów zarządu mojej nieruchomością, a nie całej spółdzielni.
Według mojej oceny stosowana przez Pana spółdzielnię praktyka jest niezgodna z art. 6.3, art. 4 ust. 2 oraz art. 27 ust. 1 i 1a ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i świadczy o bezpodstawnym wzbogaceniu się spółdzielni mieszkaniowej Pana kosztem (art. 405 Kodeksu Cywilnego), oraz wskazuje na stosowanie przez spółdzielnie praktyk mających znamiona wymuszania nienależnych świadczeń - art. 410 Kodeksu Cywilnego.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit